Waarom anno 2017 nog urenlang met de bus naar Londen?
Ze zouden een dagje naar Londen gaan, vijftig leerlingen van het Strabrecht College uit Geldrop. Vannacht om 01.00 uur vertrokken ze met de bus richting Calais, maar bij Noord-Frankrijk ging het mis. De touringcar botste op een vrachtwagen.
Waarom zou je anno 2017 voor een bus kiezen, waarbij je in het holst van de nacht moet vertrekken, als je een dagje naar Londen gaat? Vanaf Schiphol ben je immers binnen ruim een uur in Londen en over de veiligheid hoef je je ook vrijwel geen zorgen te maken.
Dit terwijl sommige ouders bij een verre busreis toch al snel denken aan vermoeide chauffeurs en busongelukken in het buitenland, blijkt uit de reacties op onze Facebookpagina. Zijn die zorgen terecht?
Als je met het vliegtuig gaat, moet je twee uur van tevoren aanwezig zijn en diverse controles doorstaan.
Mirjam Dresmé van de reisbrancheorganisatie ANVR snapt goed dat de school in Geldrop voor een busreis heeft gekozen. "Ja, ze hadden ook kunnen kiezen voor de trein of het vliegtuig, maar een bus is een gemakkelijk vervoersmiddel dat je van deur tot deur haalt en brengt", zegt Dresmé.
"Als je met het vliegtuig gaat, moet je twee uur van tevoren aanwezig zijn en diverse controles doorstaan. Zodra je hebt gevlogen moet je alsnog vervoer regelen naar de plaats van bestemming."
Bezorgd
En reizen per bus is statistisch gezien juist erg veilig, blijkt uit onderzoek in opdracht van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Een touringcar is zelfs een van de veiligste vervoermiddelen om mee te reizen. Zeker ten opzichte van de auto.
In het onderzoek is de vergelijking van een botsing tussen een bus met een auto gemaakt. In dat geval is het veel veiliger voor de inzittenden van de bus dan voor de inzittenden van de tegenpartij. Ook is er een dalende trend te zien in het aantal verkeersdoden in ongevallen met bussen en auto's.
Wanneer er gordels aanwezig zijn in een touringcar, zoals ook in deze bus het geval was, is een passagier verplicht deze te dragen.
Regels in een touringcar
Sinds eind jaren negentig worden er alleen nog maar touringcars met veiligheidsgordels gemaakt, vertelt Hilbert Michel van KNV. "Dus wanneer er gordels aanwezig zijn in een touringcar, zoals ook in deze bus het geval was, is een passagier verplicht deze te dragen. Verder is het de standaardprocedure dat een buschauffeur van tevoren omroept dat een gordel verplicht is. Het is vervolgens wel de verantwoordelijkheid van de mensen zelf dat zij die gordel dragen."
Ook Michel ziet veel voordelen van een bus ten opzichte van een vliegtuig. "Stel dat deze leerlingen vanaf Eindhoven zouden vliegen, dan is het waarschijnlijk niet goedkoop om rechtstreeks in hartje Londen te landen. En dus moet je nog transfer regelen. Dat levert vaak veel gedoe op. En een bus is veel milieuvriendelijker. Dat kan ook een overweging zijn om voor een bus te kiezen."