Minister Schultz wil onderzoek testlocatie hyperloop snel afronden
Minister Schultz wil binnen een maand het onderzoek naar de haalbaarheid van een testlocatie voor een hyperloop in Nederland afronden. De hyperloop is een vacuümbuis waarin treinen extreem snel kunnen rijden. De testlocatie kan tot 50 kilometer lang worden.
Als mogelijke plek wordt aan Flevoland gedacht, maar een besluit hierover kan pas door het volgende kabinet worden genomen. In de Amerikaanse staat Nevada ligt al een veel kortere testbuis, van 500 meter.
Schultz deed geen toezegging over subsidies. Ook moet er nog worden gekeken naar de haalbaarheid van zo'n project. Schultz moet extra terughoudend zijn omdat ze als demissionair minister weinig toezeggingen kan doen.
Ze was in Amsterdam aanwezig bij de presentatie van Hyperloop One, een Amerikaans bedrijf dat in diverse Europese landen hyperloop-verbindingen wil bouwen. De topman, Rob Lloyd, gelooft dat Nederland een leidende rol kan krijgen in het ontwikkelen van hyperloop-verbindingen in Europa. Dat zou ook voor nieuwe banen kunnen zorgen.
Het bedrijf Hardt Global Mobility en de TU Delft zijn samen ook bezig met de ontwikkeling van een testlocatie voor de hyperloop. Die moet 30 meter lang worden en is bedoeld om op lage snelheid testen uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan de stabiliteit van de trein.
Hyperloop One wil een veel langere testlocatie, van 15 tot 50 kilometer, waarmee wel hoge snelheden gehaald kunnen worden. Op die manier kunnen bijvoorbeeld bochten worden getest. De testlocatie waar de minister naar kijkt zou door meerdere bedrijven gebruikt kunnen worden.
"Als alles meezit, staat in 2021 de eerste werkende hyperloop-verbinding tussen twee steden", zei Tim Houter van Hardt Global Mobility vorige week tegen NOS op 3. Hyperloop One denkt dat het ook tegen die tijd verbindingen klaar kan hebben.
6275 kilometer door Europa
Als het aan Hyperloop One ligt komt er uiteindelijk 6275 kilometer aan hyperloop-lijnen in Europa te liggen. In Nederland gaat het om een cirkel met een lengte van 428 kilometer. De speciale trein moet Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad bereiken. Andere lijnen zouden bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Frankrijk moeten komen.
Tijdens de presentatie zei Schulz dat ze zich op termijn een verbinding tussen Schiphol en de luchthaven van Lelystad kan voorstellen. Hiermee ontstaat er één luchthaven, verdeeld over twee steden.
Vraagtekens
Er zijn ook deskundigen die het enthousiasme temperen. Carlo de Weijer, directeur smart mobility van de technische Universiteit Eindhoven en werkzaam bij TomTom, voorziet meerdere problemen, schrijft hij in een opinie-artikel in de Volkskrant.
Allereerst wijst De Weijer op het capaciteitsprobleem van de treinen. "Je zult vijf tot tien Hyperloops nodig hebben om de capaciteit van een trein- of bus-systeem te halen."
Daarnaast vergelijkt De Weijer de hyperloop-treinen met een achtbaan. Deze vergelijking wordt door Hyperloop One tegengesproken. "Het zit lekkerder dan een vliegtuig", zegt Hyperloop One-topman Rob Lloyd tegen de NOS.
De Weijer vreest ook voor een veiligheidsprobleem. Terroristen zouden gebruik kunnen maken van het gegeven dat een gat ergens in de buis dodelijk kan zijn voor iedereen die zich in het systeem bevindt." Dat is wel op te lossen, denkt De Weijer, "maar niet zonder gigantische kosten te maken".
"Als ik er een fles wijn op zou moeten zetten, zeg ik dat 'ie er niet komt."
"Als ik er een fles wijn op zou moeten zetten, zeg ik dat 'ie er niet komt", zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft. "Om de simpele reden dat het overgrote deel van wat er aan transport-innovaties bedacht wordt, uiteindelijk niet wordt gerealiseerd."
Tegelijkertijd ziet Van Wee ook voordelen in het systeem. "Het langeafstandspersonenvervoer neemt toe. Dat zie je bij de luchtvaart en het internationale treinverkeer. Een hyperloop kan mensen dichterbij hun bestemming brengen dan een vliegtuig. Daarnaast verbruikt hij veel minder energie dan een vliegtuig."
Volgens Van Wee moet de eerste lijn in ieder geval slagen, wil de hyperloop kans maken op succes. "Transportsystemen ontwikkelen zich evolutionair. Het spoornetwerk begon in Nederland met een lijntje tussen Haarlem en Amsterdam. Dat ging goed, daarom groeide het netwerk verder."