NOSop3

In deze buis in Delft testen ze het vervoersmiddel van de toekomst

Hardt Global Mobility

Een gigantische vacuümbuis van 30 meter lang en 3 meter doorsnee staat vanaf vandaag op de TU Delft. Het is de eerste Europese testlocatie voor de Hyperloop, een vervoersmiddel waar je in no-time mee van bijvoorbeeld Groningen naar Amsterdam zou kunnen in de toekomst.

Maar: het is nog een testlocatie. "Als alles meezit, staat in 2021 de eerste werkende hyperloop-verbinding in Nederland", zegt TU-student Tim Houter, de man achter de hyperloop-buis.

Een hyperloop is een lichtgewicht trein, of capsule, die door een buis reist die nagenoeg vacuüm is gezogen. Daardoor is er bijna geen luchtweerstand, waardoor je een stuk sneller, goedkoper en efficiënter kan reizen dan nu het geval is, legt het TU Delft-team uit.

Hoe werkt die buis?
Tim Houter naast de hyperloop-buis NOS

Tim Houter was eerder teamcaptain van Delft Hyperloop. Dat studententeam maakte in januari het beste prototype van de hyperloop-pod die door de buis moet gaan schieten. Tim en zijn team wonnen de prijs in een ontwerpwedstrijd van miljardair en uitvinder Elon Musk.

De buis is nu nog leeg, maar vanaf eind 2017 moet de locatie klaar zijn voor tests. De buis kan dan hermetisch worden gesloten, zodat die vacuüm kan worden gezogen.

Tim kijkt niet alleen naar wat er ín de buis gebeurt, maar ook naar de omgeving. Met andere woorden: hoe wordt zo'n witte buis in het landschap ontvangen? We willen namelijk dat de hyperloop wordt geaccepteerd en net zo aantrekkelijk wordt als een trein of tram."

Zo zou de hyperloop er straks uit kunnen zien op de afsluitdijk. Hardt Global Mobility

Voor Tim is de testfaciliteit in Delft nog maar de eerste stap. Zijn droom is ambitieus: in 2021 moet de eerste verbinding tussen twee steden bestaan. "Je zou dik binnen half uur van Groningen naar Amsterdam kunnen. Die verbinding zou een mooie plek zijn", stelt Tim.

In 2019 wil Tim testen op hoge snelheid. "Dan wil ik de wissels testen, en bochten." Uiteindelijk wil hij een wereld maken waarin afstanden niet meer uitmaken.

"Als je kijkt naar grote steden, dan zitten die helemaal vol met mensen die naar hun werk rijden en 's avonds weer terug naar huis. Wegen zitten vol, treinen zitten vol. Een goede infrastructuur is van vitaal belang. Die oplossing kan de hyperloop bieden. Je kunt reizen met hogere snelheid voor vergelijkbare kosten. Dan kun je verder van je werk wonen. Het maakt dan niet meer uit waar je woont."

Op de TU Delft wordt nog steeds gewerkt aan nieuwere versies van de hyperloop-capsule. Door een nieuw team dat nu wordt gevormd. Later dit jaar start Elon Musk namelijk weer een competitie vanuit zijn bedrijf SpaceX.