Visje kopen in opmars, want 'het is zo gezond en gezellig'

ANP
Geschreven door
Levi van Eck
Redacteur Online

Het is misschien geen verrassing: vandaag werd bekend dat het aantal fysieke winkels de afgelopen tien jaar is gedaald, terwijl het aantal webwinkels flink is gegroeid. In de periode van 2007 tot 2016 verdwenen er 4500 'echte' winkels.

Toch gaat het niet overal zo slecht, want het aantal viswinkels is juist flink gegroeid. Hoe kan het dat veel winkels uit het straatbeeld verdwijnen, terwijl het aantal viswinkels juist toeneemt?

"Mensen worden zich steeds bewuster van wat ze eten. De trend van de laatste jaren is dat het gezond moet zijn. En vis is gezond", zegt Sander Toen van viswinkel Santpoort aan Zee. Hij merkt dat steeds meer mensen zijn winkel weten te vinden. "De afgelopen vier à vijf jaar hebben we het een stuk drukker gekregen." 

Dat merkt Henk Benjamins van Vishandel Benjamins ook. Zijn winkel in Coevorden is nu een half jaar open en de zaken lopen goed. "We zien veel mensen die met hun gezondheid bezig zijn en daarom naar onze winkel komen. En ze komen ook gewoon voor de gezelligheid."

In 2007 waren er 650 viswinkels, in 2016 is dat aantal gegroeid naar 860. Een stijging van 32 procent. Nederlanders eten per persoon ongeveer 4,5 kilo vis per jaar. Bij visspeciaalzaken werd vorig jaar vooral meer gerookte zalm, paling en makreel verkocht. 

Veel winkels, zoals bakkers en slagers, verdwijnen omdat veel van hun producten ook in de supermarkt worden verkocht. Bij vis is dat veel minder het geval. "Klanten willen verse vis en ze willen de vis eerst graag zien", zegt Benjamins. "In de supermarkt is het meestal diepvries en veel minder vers."

Daarnaast hebben viswinkels weinig last van klanten die online gaan winkelen. "Online vis bestellen is een drama", zegt Sander Toen. "Als je via de supermarkt boodschappen online bestelt, kun je er best een stukje zalm bij bestellen. Maar dat is dan al snel een dag of vijf oud."

Sander Toen in zijn viswinkel eigen foto

Verder ziet Toen dat het imago van vis de laatste jaren beter is geworden. Dat komt volgens hem onder meer door verschillende schandalen in de vleesindustrie, waardoor meer mensen vis gingen eten. 

"Er werd altijd gedacht dat vis moeilijk is om klaar te maken dus gooiden we al snel een gehaktbal of karbonaadje in de pan. Mensen komen er steeds meer achter dat het bereiden van vis net zo makkelijk kan zijn als het maken van een gehaktbal."