'Overmeestering' Amsterdamse basisschool, 'mannen zijn hard nodig'

Aangepast
Roel Pauw / NOS

Het is een chaotisch begin van de dag voor de kinderen van groep 5 van de Peetersschool in Amsterdam. Opgetogen kwebbelen de kinderen over de man die voor de klas staat. "We hebben al heel lang geen meester meer gehad", bekent een van hen.

De basisschool heeft twintig vrouwelijke docenten in dienst, tegenover drie mannelijke collega's. Maar vandaag is de school 'overmeesterd' door een actiegroep om aandacht te vragen voor het tekort aan mannen in het basisonderwijs. En dus staat meester Tjeerd de Jager vandaag voor groep 5.

"Mannen zijn hard nodig", zegt hij tegen verslaggever Roel Pauw. "Kinderen hebben behoefte aan een mannelijk rolmodel." Ze weten volgens De Jager beter wat er in het hoofd omgaat van jongens. De afwisseling in lesmethodes en een ander gevoel voor humor, geeft hij als andere pluspunten.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Deze school is 'overmeestert'

De leerlingen in de klas hebben, met uitzondering van enkele invalmeesters, elk jaar les gehad van een juf. Pauw vraagt de kinderen of het verschil groot is. "Ja, best wel", roept een meisje. "Je doet andere dingen op een dag." Een jongen vult aan: "Hij is veel aardiger!"

Maar jufs zijn ook heel leuk, hoor.

Een jongen uit groep 5

Een ander jongetje geeft een genuanceerder antwoord. "De juf is ook heel aardig, maar hij is iets positiever en wat grappiger. Maar jufs zijn ook heel leuk, hoor", zegt hij erachteraan.

De juffen van de Peetersschool zijn overigens niet vrij. Ze hebben een studiedag over hoe het brein van jongens in elkaar steekt. Hun leerlingen krijgen vandaag les van leden van Mokum Meestert: een actiegroep van basisschoolmeesters die hun vak promoten.

Want steeds minder mannen kiezen ervoor om les te geven aan kinderen. In 2000 was nog een op de vier docenten in het basisonderwijs man, in 2014 was dat minder dan een op de acht. Dat komt bovenop het al nijpende lerarentekort in Nederland.

De oplossing

De gemeente Amsterdam heeft samen met de schoolbesturen en de lerarenopleidingen een actieplan opgesteld om het lerarentekort terug te dringen. Ook landelijk is er een plan van aanpak. De speerpunten: een beter loon en carrièreperspectief, leraren stimuleren langer door te werken, omscholing en instroming bevorderen.

Aan het einde van de lesdag wordt de leerlingen van de Amsterdamse school gevraagd hoe de jufvrije dag is bevallen. Voor meester Tjeerd was het vanmorgen vroeg al een succes. Voordat de lessen begonnen, zaten de mannen samen in de koffiekamer - zonder vrouwen.

"Het is toch een heel andere dynamiek", zegt hij lachend. "Je wil toch ook wel eens over de voetbaluitslagen praten."

STER Reclame