YouTube

Nonchalant pakken bezoekers van een Zuid-Koreaanse supermarkt in China wat producten uit de schappen. Lachend gooien ze de verpakkingen op grond en stampen erop los. Het is een voorbeeld hoe serieus sommige Chinezen de boycot van Zuid-Korea nemen.

Aanleiding voor de spanningen tussen beide landen is raketafweersysteem THAAD. Een samenwerkingsproject tussen de VS en Zuid-Korea, volgens die landen bedoeld om bescherming te bieden tegen raketten afgevuurd uit Noord-Korea. Peking ziet het raketschild juist als een bedreiging voor de nationale veiligheid.

In Chinese media is daarom opgeroepen tot een boycot. En dat aan die oproep gehoor wordt gegeven blijkt uit talloze video's die online verschijnen waarin Zuid Koreaanse producten het moeten ontgelden.

Het Zuid-Koreaanse supermarktconcern Lotte Mart is een van de slachtoffers. In de Chinese vestigingen werken ruim 10.000 mensen. Volgens de Chinese Global Times zijn tachtig van de ruim honderd vestigingen in het land tijdelijk gesloten. 

Op meerdere plaatsen in het land is gedemonstreerd tegen Lotte Mart. De tekst op een van de spandoeken: 'De veiligheid van ons land mag niet worden geschonden.' Van sommige protesten zijn ook video's op internet gezet. 

Ook bekende vloggers uit China wakkeren het anti-Zuid-Koreasentiment aan. Zoals Mu Yalan met 4,5 miljoen volgers op Weibo, het grootste socialmediaplatform in China. In een vlog maakt ze het personeel van Lotte Mart uit voor honden. 

Het filmpje krijgt op YouTube voornamelijk negatieve reacties: 53 likes tegenover 513 dislikes. "Alle Chinezen in het buitenland zijn eindelijk het onbegrip tegenover ons land aan het wegpoetsen, maar deze idioot zet alles gelijk vijftig jaar terug", reageert iemand.

Een andere vlogger maakte een video van hoe ze stiekem producten saboteert en vernielt in een Lotte Mart. Ze maakt een pak sap open, drinkt eruit en zet het weer terug. Op het einde steekt ze haar middelvinger op en spuugt voor de ingang van de supermarkt.

Meer Zuid-Koreaanse bedrijven krijgen te maken met pesterijen. Op een filmpje is te zien hoe een man met een sloophamer een LG-tv aan diggelen slaat. "Beter slopen dan het verkopen", staat er op het spandoek achter hem.

Het aandeel van Zuid-Koreaanse bedrijven als LG en Amore Pacific is rond de tien procent gedaald vanwege de spanningen met China. Niet alleen het zakenleven voelt de klappen, ook toeristen en artiesten worden getroffen.

Zo is op een filmpje te zien dat twee Zuid-Koreanen worden geweigerd in een restaurant in Peking. En het gezicht van een beroemde Koreaanse zanger is op de Chinese staatstelevisie geblurd in beeld. Op deze manier zijn meerdere artiesten uit Zuid-Korea onherkenbaar gemaakt.

Het Chinese volk heeft zijn onvrede geuit, dat hebben de betrokken partijen volgens mij gemerkt.

Woordvoerder van Chinese Buitenlandse Zaken

Seoul is boos over de sancties en is naar Wereldhandelsorganisatie WTO gestapt. Peking houdt zich volgens Zuid-Korea niet aan internationale verdragen.

Ondanks de oproepen via de media, is er volgens een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken geen officiële boycot. "We hebben duidelijk gemaakt dat China sterk tegen de komst van raketschild THAAD is. Het Chinese volk heeft daar ook zijn onvrede over geuit, dat hebben de betrokken partijen volgens mij gemerkt."

STER reclame