NOS Nieuws

Kritiek op fact-check-plannen Facebook

Dat Facebook nieuwsorganisaties en bedrijven heeft benaderd om berichten op Facebook te fact-checken is een "ongezonde situatie", zegt Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ). "Het is goed dat nieuws wordt gecheckt, maar het is een gotspe dat commerciële bedrijven daarvoor voor het karretje worden gespannen."

Volgens Bruning zou Facebook zich zelf moeten verdiepen in het aanpakken van nepnieuws. "Voor een koopje kan dit bedrijf nu de eigen business verbeteren met de prestaties van anderen", zegt Bruning.

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch vindt het vreemd dat Facebook zijn organisatie heeft benaderd. De krant werkt net als de NOS en RTL niet mee aan het project van Facebook. "Facebook zegt: wij hebben een probleem, jullie betalen jullie journalisten, de resultaten verbeteren en Facebook verdient daar miljarden aan. Ze hebben er niet aan gedacht ons te betalen."

"Ouderwets en kortzichtig"

Volgens Vandermeersch is nepnieuws op Facebook niet het probleem van de krant. "We bestrijden fake news zo goed en zo kwaad als we kunnen, maar het is gek dat Facebook ons daarvoor wil inzetten. Wij vinden dat niet wij, maar Facebook een probleem heeft."

Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NU.nl noemt het "ouderwets en kortzichtig" om te stellen dat journalisten het vuile werk van Facebook opknappen door mee te werken. "Ik vind het juist goed dat Facebook de samenwerking met journalisten zoekt. Dit is ons werk, wij weten hoe het werkt en nepnieuws is een groot probleem", zegt hij.

Gevraagd hoe het Algemeen Dagblad tegenover de fact-check-aanpak van Facebook staat, meldt hoofdredacteur Nijenhuis dat de krant niet is benaderd door Facebook.

Universiteit Leiden

Behalve nieuwsorganisaties is ook Universiteit Leiden benaderd om Facebook te helpen met het bestrijden van nepnieuws. De universiteit, die al sinds 2009 een fact-check-afdeling heeft, werkt in ieder geval gedurende een proefperiode van drie maanden mee met het project.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl