'Spookje' Snapchat naar beurs: gaat het Facebook of Twitter achterna?

tijd van publicatie Aangepast
EPA

De app die bekendstaat om foto’s en video’s die na 24 uur verdwijnen en honden-oren die je over je gezicht digitaal kunt plakken is vanaf nu beursgenoteerd. Sinds 15.30 uur is het aandeel verhandelbaar aan de New York Stock Exchange op Wall Street.

Daarmee breekt er een spannende periode aan: kan Snapchat de torenhoge verwachtingen waarmaken?

Het bedrijf gaat naar de beurs om veel geld te verdienen, zegt Tim Poulus. Hij is financieel analist bij onderzoeksbureau Telecompaper. "Een beursgang stelt investeerders in staat geld te verdienen aan de investering die ze ooit hebben gedaan. Daarnaast betekent het dat de oprichters flink miljoenen kunnen opstrijken. Daarnaast is een deel van het geld bedoeld om verder te groeien."

Snap, zoals het moederbedrijf heet dat naar de beurs gaat, is het derde grote sociale mediaplatform dat naar de beurs gaat. Facebook en Twitter gingen het bedrijf voor. Voor het bedrijf van Mark Zuckerberg werd het een groot succes. Voor Twitter pakte het minder goed uit. De aandelenkoers van dat bedrijf ging uiteindelijk onderuit, doordat beleggers vertrouwen verloren in de groei van het bedrijf. 

Ouders bereiken

Dat is ook een probleem waar Snapchat mee te maken heeft. Het bedrijf is onder jongeren razend populair, maar ouderen bereiken lukt tot nu toe niet of nauwelijks. Die zijn wel nodig om verder te groeien; de tieners worden vanzelf ouder, maar Snapchat kan zich niet permitteren om daarop te wachten. Het moet het komende jaar laten zien dat het nog grote groeipotentie heeft. 

Het bedrijf kijkt daarbij met argusogen naar de opkomst van Instagram Stories. Deze functie van de fotodienst, waar Facebook eigenaar van is, lijkt sterk op wat Snapchat aanbiedt: meerdere foto’s of video’s in een rij laten afspelen die na 24 uur weer verdwijnen. In zeven maanden bekeken dagelijks 150 miljoen gebruikers de verhalen op Instagram. Dat zijn er maar acht miljoen minder dan op Snapchat.

"Snapchat spreekt een beperkte doelgroep aan, net als Twitter", zegt Poulus. Het is de vraag of ze kunnen doordringen bij de oudere generatie, bij de ouders van de tieners die er nu al op zitten. Snapchat lijkt vooralsnog dus meer op Twitter dan Facebook en dat is geen goed teken."

STER Reclame