Evan Spiegel (R)
NOS NieuwsAangepast

Wie is Snapchat-baas Evan Spiegel, de 'Picasso van de techwereld'?

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Hij wordt door sommigen vergeleken met Picasso vanwege zijn creativiteit en hij lijkt totaal niet op concurrent Mark Zuckerberg van Facebook. Evan Spiegel (26) is de topman van Snapchat. Het bedrijf maakte vanmiddag de gang naar de beurs en Spiegel wordt daarmee gezien als een van de belangrijkste tech-mensen van dit moment.

Spiegel houdt van privacy. Dat is terug te zien in de Snapchat-app, waar foto’s en video’s na 24 uur verdwijnen. Maar ook in de mate waarin adverteerders toegang krijgen tot gebruikersinformatie. Facebook en Google staan erom bekend zeer gedetailleerde profielen te maken van gebruikers, wat aantrekkelijk is voor adverteerders.

Snapchat verkoopt (als pr-stunt) ook zonnebrillen met een camera erin

Spiegel is daar veel voorzichtiger mee, al is er een beweging zichtbaar in de richting van zijn grote concurrenten. Reclamebureaus krijgen al iets meer informatie. Dat is waarschijnlijk ook noodzakelijk, wil het bedrijf tegen de concurrentie kunnen opboksen.

De obsessie met privacy lijkt zijn wortels te hebben in de jeugd van Spiegel. Hij is het kind van twee prominente advocaten die met een vechtscheiding uit elkaar gingen. Dat zorgde ervoor dat delen van zijn leven via openbare rechtbankdocumenten op straat belandden.

Toch had hij geen slechte jeugd. Hij groeide op in een dure buurt van Los Angeles en had de beschikking over luxe auto's, dure vakanties en toegang tot exclusieve clubs.

Hij is de volgende Bill Gates of Mark Zuckerberg.

Eric Schmidt, topman bij Google's moederbedrijf Alphabet en mentor van Spiegel

Ondanks zijn liefde voor privacy valt Spiegel wel op. Hij is verloofd met topmodel Miranda Kerr en staat erom bekend graag in helikopters te vliegen. Ook houdt hij van mode. Opnieuw een verschil met Zuckerberg, die bekend staat om zijn standaard outfit: sneakers, donkerblauwe broek en grijs t-shirt.

Geen tijdlijn

Waar Facebook, Instagram (onderdeel van Facebook) en Twitter als basis de bekende tijdlijn hebben, heeft Snapchat dit idee losgelaten. Bij de andere platformen kun je je geschiedenis terugvinden, maar daar draait het bij Snapchat juist niet om. Spiegel is ervan overtuigd dat mensen iets anders willen dan wat deze social media bieden.

Daar lijkt hij deels gelijk in te hebben gekregen. De app trekt dagelijks zo’n 160 miljoen actieve gebruikers, vooral jongeren. Maar daar staat tegenover dat het Spiegel veel minder goed lukt om oudere gebruikers te trekken.

Die vinden de app ingewikkeld. Naar verluidt heeft de oprichter de app expres ingewikkeld gemaakt, om het leuker te houden voor jonge gebruikers. Maar dat kan zich uiteindelijk tegen hem keren.

Snapchat heeft een totaal andere indeling dan Facebook en Twitter

Eric Schmidt, voorzitter van de raad van commissarissen bij Google's moederbedrijf Alphabet, is zijn mentor. "Hij is de volgende Bill Gates of Mark Zuckerberg", zegt Schmidt over zijn protegé.

Spiegel wordt door sommigen vergeleken met Picasso. Hij is een creatieveling, iemand die producten ontwikkelt en is geen programmeur. Daardoor lijkt hij ook niet op Zuckerberg, die in de beginjaren van zijn bedrijf heel wat regeltjes programmeertaal op papier zette.

Geheimzinnigheid

Dat zien we ook terug in andere dingen. Facebook staat bekend om zijn kantoor met grote open ruimtes. Aan een van de vele tafels zit de topman zelf te werken. Iedereen kan in principe bij hem langslopen.

Bij Snapchat is dat niet het geval. Het kantoor ligt versnipperd over diverse locaties in de wijk Venice in Los Angeles. Dat is meteen nog een opvallend verschil, Snapchat zit niet in de bekende Silicon Valley, in de buurt van San Francisco, maar dicht bij Hollywood. De versnippering staat daarnaast symbool voor de geheimzinnigheid waarmee Snapchat omgeven is.

Het voormalige kantoor van Snapchat aan het strand in de wijk Venice in Los Angeles

Spiegel houdt zijn kring van vertrouwelingen graag zo klein mogelijk. Waar veel techbedrijven bekendstaan om zogenoemde all hands-ontmoetingen, waar alle medewerkers van het hoofdkantoor bijeenkomen om over hun product te praten, komt dat bij Snapchat weinig voor.

Als er al zo’n ontmoeting is, gaat die niet over de inhoud, maar bijvoorbeeld om een verjaardag aan te kondigen. Medewerkers horen vaak via de media welke nieuwe functies de app heeft gekregen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl