AFP

Het zee-ijs bij de Noordpool slinkt in rap tempo. Sinds de metingen in 1979 begonnen is er nog nooit zo weinig ijs geweest in het gebied. Daarom hopen Amerikaanse wetenschappers de Noordpool te kunnen redden met een nieuw plan: het zee-ijs opnieuw bevriezen.

Natuurkundigen van Arizona State University willen rond de smeltende ijskappen een netwerk van boeien met pompen aanleggen. Die moeten water onder het ijs vandaan halen en uitsproeien over de poolkappen. Zo zou de Noordpool met een soort sneeuwkanon kunstmatig kunnen worden herbevroren.

Er hangt alleen wel een prijskaartje aan het plan. Het hele project zou zo'n 470 miljard euro kosten. Het geld zit vooral in de tien miljoen windmolens die de pompen moeten gaan aandrijven.

Dit plan heeft nogal wat technische haken en ogen.

Maarten Loonen, Arctisch Centrum Rijksuniversiteit Groningen

"Leuk bedacht", zegt Maarten Loonen van het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen. "Maar volgens mij kan dit niet. Dit plan heeft nogal wat technische haken en ogen."

Volgens Loonen begint het al bij het aantal windmolens dat de wetenschappers willen neerzetten. "Die moeten min of meer autonoom blijven werken. Volgens mij onderschat je dan hoe bar en boos het is op de Noordpool. Je zit met ijzel, zout water dat slecht is voor machines, en ga zo maar door."

De Amerikanen willen technische problemen ondervangen door regelmatig technici voor onderhoud te sturen. "Dat is al een tocht op zich als je één keer gaat", zegt Loonen. "Stel dat je iedere keer als er een boei niet functioneert of een windmolen is geknakt iemand moet sturen. Dat is geen pretje."

Kern van het probleem

Loonen ziet meer in het aanpakken van de kern van het probleem, dan het opruimen van de schade. "Voor die honderden miljarden kunnen we heel veel doen om de opwarming van de aarde te verminderen."

Hij prijst de wetenschappers wel voor hun out-of-the-box-denken. "Ik wil dat ijs ook ontzettend graag terughebben, maar we kunnen beter kijken naar waarom de poolkappen zo snel smelten."

STER reclame