De Nederlandse Betuwelijn werd in 2007 in gebruik genomen ANP

De aanleg van het Duitse deel van de Betuwelijn loopt grote vertraging op. Staatssecretaris Dijksma denkt dat de goederenverbinding niet in 2022 klaar is, maar nog "enkele jaren zal opschuiven".

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris van Infrastructuur dat op het 73 kilometer lange traject tussen de Duitse steden Emmerich en Oberhausen nog nauwelijks vergunningen zijn afgegeven.

Ruhrgebied

De Betuwelijn is een 160 kilometer lang goederenspoor tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens dat in 2007 in gebruik werd genomen. Nederland en Duitsland hebben al in 1992 afgesproken dat het spoor tot Oberhausen doorgetrokken zou worden om het goederenvervoer tussen de Rotterdamse haven en het Duitse Ruhrgebied te verbeteren. Duitsland beloofde het spoor te verbreden, maar daar blijkt dus weinig vaart in te zitten.

De Duitse regering denkt in 2019 alle bouwvergunningen rond te hebben. Pas dan wil de Duitse regering "een betrouwbare datum" voor ingebruikname van het spoor bekendmaken.
De vertraging leidt ertoe dat de goederentreinen tussen Nederland en Duitsland nog jaren worden omgeleid, onder andere via Noord-Brabant en het oosten. Dijksma heeft al maatregelen genomen om de overlast voor de omwonenden te verminderen.

STER reclame