Scheefliggende woonboten op de Maas vanwege het lage waterpeil ANP

Hoewel dijken zijn bedoeld om het land te beschermen tegen hoogwater, is het op dit moment juist het lage waterpeil in de Maas dat de dijken in gevaar brengt. Het grondwater staat nu hoger dan het rivierwater en dat is slecht voor de dijken, zegt Waterschap Limburg.

Vorige week ramde een binnenvaartschip een stuw bij Grave, waardoor het waterpeil tussen Grave en Sambeek zo'n drie meter daalde. Door de kapotte stuw is de scheepvaart op dat traject in beide richtingen gestremd, met grote vertragingen als gevolg.

"Dit is voor ons een unieke situatie", zegt Arny Raedts van Waterschap Limburg in het NOS Radio 1 Journaal. "Doordat het grondwater hoger staat dan het water in de Maas, kan er kwelwater ontstaan aan de binnenkant van de dijk. Daardoor spoelt er zand en klei weg en dat verzwakt de dijk. We inspecteren nu dus de binnenkant van de dijken, terwijl we bij hoogwater, wat veel vaker voorkomt, juist de buitenkant inspecteren."

Dagelijkse controle

Op één plek tussen Grave en Sambeek is al een klein stukje van de dijk uitgeslepen, zegt Raedts. "Dat is bij de Mookerplas, aan een zijtak van de Maas. Toen we daar schotten plaatsten om te voorkomen dat de plas leegliep, zagen we dat er aan de voet van de dijk een stukje was weggespoeld. We gaan daar en op andere plaatsen nu dagelijks controleren."

Waar er water onder de dijk door sijpelt, wordt een nieuwe kleilaag tegen de dijk gelegd. "De situatie is nu nog niet heel ernstig, maar we zitten wel midden in het hoogwaterseizoen. Dus als het straks flink gaat regenen, kan het waterpeil plotseling veel hoger zijn. En dan moeten de dijken hier wel in orde zijn."

Hoe werken de stuwen en sluizen in de Maas?

STER reclame