Britse toeristen tijdens een vrijgezellenfeestje in Amsterdam Hollandse Hoogte | Klaas Fopma

Wie volgend jaar nog met een groep vrienden aan het bier wil op de fiets, heeft pech. Per 1 januari is de zogeheten bierfiets verboden in de Amsterdamse binnenstad. Het verbod is ingesteld vanwege aanhoudende overlast en geluidshinder in smalle straten. Vier bierfiets-exploitanten willen dat het verbod van tafel gaat. Vandaag staan zij voor de rechter.

Ard Karsten, een van de exploitanten, rijdt met vier bierfietsen, meestal in het weekend. Hij vindt dat overlast niet de reden moet zijn om de groepsfiets te verbieden, die kun je immers beperken. "Op wiens rechten en vrijheden maakt de groepsfiets dan eigenlijk inbreuk? De gemeente kan niet zomaar iets verbieden omdat mensen het vervelend vinden."

De gezelligheid op de groepsfietsen leidt vaak tot zure gezichten van omstanders. De rijdende kroegen met lallende (meestal) toeristen leiden volgens voorstanders van het verbod tot geluidsoverlast, verkeersopstoppingen en soms zelfs ongelukken. De discussie rond de bierfiets houdt de gemoederen al jaren bezig. 

Een bierfiets door de straten van Amsterdam Hollandse Hoogte | Michiel Wijnbergh

Vorig jaar werden er 6000 handtekeningen verzameld om een einde te maken aan de trap-bars. En jaren eerder, in 2004, zat Karsten zelfs al met de gemeente om de tafel. Er werden afspraken gemaakt om de overlast zoveel mogelijk te beperken. 

"Dat was een traject van een jaar, we gingen toen helemaal met de billen bloot. We hebben toen van alles gedaan, het aantal klachten is toen ook meer dan verminderd. Als je van 52 klachten naar 19 gaat en de burgemeester maakt nu na zoveel jaar alsnog zo'n besluit, dan denk ik: waar gaat het nou over?"

Karsten heeft de afgelopen jaren gezocht naar verschillende alternatieven om de gemeente tegemoet te komen. Kleine straatjes werden vermeden, geluidsinstallaties van de groepsfietsen verwijderd en er kwam een limiet op het gebruik van alcohol.

Ook realiseerde Karsten in 2013 een fiets zonder alcohol, de zogenoemde sightseeing fiets. "De fiets had trapondersteuning, dus het opstoppende verkeer had daar helemaal geen last van. Maar ook daarbij kreeg ik geen medewerking van de gemeente."

Karsten is niet van plan om de strijd zomaar op te geven. Hij heeft dan ook vertrouwen in de uitspraak vandaag. "Vrijheid is het uitgangspunt. De gemeente en de burgemeester zijn verbonden aan de wet. En de wet biedt geen enkele basis om de groepsfiets op deze manier te verbieden." 

STER reclame