Veel Amerikaanse wegen zijn verwaarloosd
NOS NieuwsAangepast

Slechte wegen kosten Amerikaanse automobilist veel geld

  • Albert Bos

    politiek verslaggever

  • Wessel de Jong

    Verslaggever Economie

  • Albert Bos

    politiek verslaggever

  • Wessel de Jong

    Verslaggever Economie

Het is een droom van velen. Een roadtrip dwars door Amerika. Maar een pretje is dat niet altijd: gaten in de weg, steenslag. De wegen zijn hier verwaarloosd.

Donald Trump maakte er een groot punt van in zijn overwinningsspeech. Hij wil de infrastructuur verbeteren. Binnenwegen, snelwegen, vliegvelden, bruggen, tunnels en het spoor. Bijkomend voordeel volgens hem: het levert veel banen op.

500 dollar extra onderhoudskosten

De wegen zijn over het hele land slecht. Zo voert San Francisco de lijst aan met 71 procent slechte wegen. Gevolgd door Los Angeles en San José. Volgens TRIP, zeg maar de ANWB van Amerika, betalen automobilisten gemiddeld zo'n 500 dollar extra aan onderhoud van een auto, door slecht wegenonderhoud.

Slechte wegen in VS leiden tot hoge kosten automobilisten

In de garage van Jay Shasti in Baltimore - waar 43 procent van het wegdek slecht is - zien ze het regelmatig. Het zijn vooral kapotte schokdempers die ze hier aantreffen door gaten in de weg. "Moet je kijken", schijnt Jay met zijn licht onder een auto die op de brug staat. "Dit onderdeel bij de wielen kun je helemaal bewegen, dat is niet goed."

Kapotte schokdempers zijn aan de orde van de dag

De vraag is toch waar je in zo'n enorm land als eerste gaat beginnen. "De ene plek in Amerika verschilt van de ander", betoogt snelweglobbyist Jim Tymen. "Zo is de noodzaak om in staten als Arizona en New Mexico wegen te verbeteren minder urgent dan bijvoorbeeld het aanpakken van bruggen in New York en Pennsylvania die vaak al 150 jaar oud zijn. Bovendien zijn in het noordoosten de weersomstandigheden ook heftiger."

Een aantal belangenclubs, waaronder de Maryland Asphalt Association, vindt dat de belastingen omhoog moeten. Maar dat is in de VS vloeken in de kerk. Zo is sinds 1993 de federale brandstofheffing niet meer verhoogd. "Politici zijn bang daarop afgerekend te worden door hun kiezers", zegt Marshall Klinefelter van de asfaltclub.

Toestand van Bay Bridge in San Francisco onduidelijk

Toch heeft snelweglobbyist Tymen wel hoop. "Want in het Congres is er zowel bij Republikeinen als Democraten een groep die hier een prioriteit van maakt. Maar we moeten zien hoe het betaald gaat worden. Ik ben optimistisch over de plannen van Trump. Maar the devil is in the detail. En het is wachten tot we die details weten.”

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl