Australische onderzoekers bekijken een deel van de vleugelklep van de MH370
NOS NieuwsAangepast

Waarom vlucht MH370 uit de lucht stortte blijft een raadsel

Het is een van de grootste luchtvaartmysteries van onze tijd: wat gebeurde er met vlucht MH370? Al 2,5 jaar wordt er naar het toestel gezocht, maar tot nu toe zijn slechts enkele wrakstukken gevonden.

De vondsten werden niet gedaan ergens op de route van Kuala Lumpur naar Peking, het traject dat de vlucht van Malaysia Airlines moest afleggen, maar op stranden aan de Indische Oceaan. Wat het toestel daar deed, is volstrekt onduidelijk en voedt het raadsel. Ook een nieuw rapport van de onderzoeksgroep bracht daar vandaag geen verandering in.

Drie keer Nederland

Vlucht MH370 vertrok op 8 maart 2014 met 239 mensen aan boord naar Peking. Vlak voordat het toestel het Vietnamese luchtruim binnenvloog, werd het contact verbroken.

Op basis van satellietgegevens, zeestromingen en de aangespoelde wrakstukken hebben Australische onderzoekers een gebied van 120.000 vierkante kilometer afgebakend waar het toestel zou moeten liggen. Dat is drie keer Nederland.

De onderzoekers zijn er na verdere analyses en tests zeker van dat ze op de juiste plek zoeken naar de verdwenen vlucht, benadrukten ze vandaag nog eens. De Boeing 777 moet zijn neergekomen in het zoekgebied op zo'n 2500 kilometer voor de Australische westkust.

Kloven en ravijnen

110.000 vierkante kilometer is al uitgekamd, zonder enig resultaat. Begin volgend jaar moet ook het laatste stuk zijn afgespeurd.

Dat is geen sinecure, zei de Australische minister van Infrastructuur en Transport. "We hebben het over een deel van de oceaan waar het 4 tot 6 kilometer diep is, met kloven en ravijnen in de zeebodem. We zoeken de grenzen op van de technische mogelijkheden."

Hij durfde niet te zeggen hoe groot hij de kans acht dat ze de MH370 daadwerkelijk nog vinden. "Maar iedereen die bij de zoektocht is betrokken, probeert optimistisch gestemd te blijven dat het lukt."

Tot ze het wrak vinden, zal onduidelijk blijven wat er tijdens die fatale vlucht is gebeurd. Het meest waarschijnlijke scenario is volgens onderzoekers dat het toestel steeds harder en steiler naar beneden is gestort toen het zonder brandstof kwam te zitten. Het lijkt er niet op dat de bemanning heeft ingegrepen, omdat de vleugelkleppen niet waren uitgeklapt.

Toch waarschuwde de onderzoeksleider voor al te stellige conclusies. "We kunnen het niet met 100 procent zekerheid zeggen. We zijn erg terughoudend in het verkondigen van absolute zekerheden."

Drie maanden geleden zei het Australische bureau voor Transportveiligheid al dat een van de piloten het toestel mogelijk opzettelijk heeft laten neerstorten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl