Asociaal rijgedrag: meer politie helpt, hogere boetes niet
De politie moet weer meer de weg op om verkeersovertreders aan te pakken. Verkeersofficier Achilles Damen van het Openbaar Ministerie sluit zich met zijn pleidooi vanmorgen aan bij de oproep die de ANWB begin deze maand al deed.
De bond had genoeg van al die onoplettende automobilisten die ongelukken en daarmee files veroorzaken. "Automobilisten bellen, lezen, scheren zich, tutten zich op en weet ik wat al niet", zei directeur Frits van Bruggen. "Allemaal zaken waardoor de concentratie verslapt en er te pas en te onpas ongelukken gebeuren."
De oplossing ligt volgens Damen en Van Bruggen in meer politiecontroles. Veilig Verkeer Nederland is voor. "Zolang je weet dat er weinig kans is dat je gepakt wordt, blijf je met gevaarlijke dingen bezig in het verkeer", zegt woordvoerder José de Jong in het NOS Radio 1 Journaal.
Ook politiemensen zien het zitten. "De zichtbaarheid van de politie op de snelwegen heeft veel meer effect op huftergedrag dan bijvoorbeeld flitsen", zegt Jan Struijs van de Politiebond.
Dat wordt bevestigd door de wetenschap, blijkt uit een factsheet (.pdf) van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. "Wanneer weggebruikers de pakkans voldoende groot achten, zullen ze overtredingen vermijden", schrijft de SWOV.
Hoge boetes geen oplossing
Volgens de stichting zijn er vijf factoren die het gevoel bij automobilisten verhogen dat ze betrapt kunnen worden: de controles moeten met de nodige publiciteit samengaan, met enige regelmaat worden gehouden en onvoorspelbaar, goed zichtbaar en moeilijk te omzeilen zijn.
Niet in het lijstje: hoge boetes. Bellen in de auto (230 euro), door rood rijden (230 euro) en bumperkleven op de snelweg (600 euro) kosten verkeershufters handen vol geld, maar ze leren er weinig van, stelt de SWOV. "Hoge boetes helpen veel minder bij het beïnvloeden van het rijgedrag dan de pakkans."
Kwestie van geld
Vrijwel iedereen is dus voor meer politiecontroles, maar waarom is het dan nog niet geregeld? Volgens procureur-generaal Rinus Otte wordt er al een kleine twee jaar over gesproken, maar duurt het nou eenmaal een poos voordat het is geregeld.
"Heel flauw gezegd kun je niet ineens een blik met 10.000 agenten opentrekken", zegt hij. "Wil je meer bekeuren, meer auto's aan de kant zetten en meer politie op de weg, dan moet je je geld anders besteden. Dat heeft tijd nodig."
Vakbondsman Struijs wijst erop dat er de afgelopen jaren flink is bezuinigd op de verkeerspolitie. "Dat is gebeurd met de komst van de Nationale Politie. Ze doen uitstekend werk bij de verkeerspolitie, maar ze zijn echt onderbezet. Dat is geen verstandige bezuinigingsmaatregel geweest."
Een woordvoerder van de Nationale Politie zegt dat afspraken over verkeershandhaving op regionaal niveau gemaakt moeten worden tussen de politie, het OM en de regioburgemeesters. "Als daar wordt besloten dat de politie meer aandacht moet schenken aan verkeershandhaving, betekent dat ook dat we andere dingen niet kunnen doen. Onze capaciteit is beperkt."