Reuters

Met het populaire spel Pokémon Go zijn afgelopen zomer in een recordtijd honderden miljoenen dollars verdiend. Dat zegt onderzoeksbureau App Annie tegen techsite VentureBeat. In negentig dagen zouden de makers 600 miljoen dollar hebben verdiend.

Andere bekende spellen hadden veel meer tijd nodig om dat bedrag op te leveren. Candy Crush Saga had meer dan 200 dagen nodig voordat er 600 miljoen dollar was verdiend. Bij Puzzle & Dragons en Clash of Clans was dit respectievelijk 400 en 500 dagen.

Speeltijd

Daarnaast stelt App Annie dat gebruikers heel veel tijd in Pokémon Go steken. Er werd net zoveel tijd aan Pokémon Go besteed als aan de  19 spellen die volgen samen. De cijfers gaan over het derde kwartaal van dit jaar, dat zijn de maanden juli, augustus en september.

Volgens het onderzoeksbureau, dat app-gebruik meet, slaagde Pokémon Go er bijzonder goed in mensen te trekken die normaal geen spelletjes spelen. Waar gebruikers anders bijvoorbeeld tv keken, trokken ze er nu op uit voor Pokémon Go. 

Dit betekent volgens App Annie ook dat dat de speeltijd van Pokémon Go relatief weinig invloed had op de tijd die gebruikers met andere spellen doorbrachten.

Ondanks de populariteit schreef persbureau Bloomberg in augustus al dat het gebruik van het spel volgens analisten aan het dalen was.

Schattingen

De cijfers van App Annie zijn schattingen. Maker Niantic heeft tot nu toe zelf geen omzetcijfers bekendgemaakt, alleen dat de app tot begin september een half miljard keer is gedownload. Op een verzoek van de NOS om commentaar wil Niantic niet reageren.

Toen Pokémon Go in de zomermaanden op zijn voorlopige hoogtepunt zat, steeg het aandeel van gameproducent Nintendo rap. De Japanse fabrikant heeft Niatic een licentie voor Pokémon gegeven, maar temperde al snel de verwachtingen. Het succes van de smartphone-app betekende geen grote nieuwe inkomstenbron voor Nintendo.

STER reclame