Een meting van de uitstoot van een Volkswagen
NOS NieuwsAangepast

Het grijze gebied bij sjoemelsoftware: soms mag het, maar wanneer?

Vandaag werd bekend dat bij 16 van de 30 geteste dieselauto's die in Nederland hun milieucertificaat hebben gehaald, software is gebruikt die ervoor zorgt dat de auto's op de rollenbank veel minder uitstoten dan op de weg. Maar dat is niet per definitie verboden. Wanneer mag deze sjoemelsoftware nu wel worden toegepast en wanneer niet?

De RDW zegt dat software die bewust de uitstoot van een auto verhoogt of verlaagt, verboden is. "Maar dit verbod geldt niet in situaties waarbij bijvoorbeeld de motor beschermd wordt tegen schade, om ongevallen te voorkomen of om de veilige werking van het voertuig te verzekeren", zo valt te lezen in het RDW-rapport over de emissietests.

'Grijs gebied'

Verderop in het rapport wijst de instantie op een probleem. "Deze uitzonderingen leiden tot een grijs gebied in de regelgeving. In dit grijze gebied is het onduidelijk of er sprake is van het beschermen van de motor of van het doelmatig verminderen van de emissiecontrolesystemen."

Een situatie waarbij zo'n controlesysteem kan worden uitgezet, is een dag met lage temperaturen. Maar wat is een 'lage temperatuur'? Dat is niet vastgelegd. Maar onder meer Mercedes heeft al eens verwezen naar een "opmerkelijk lage buitentemperatuur" om een slecht testresultaat te verklaren.

Daar lijkt toch opzet in het spel.

NOS-verslaggever Wessel de Jong

De autofabrikanten zijn nu aan zet. Zij krijgen de kans om de soms grote verschillen in uitstoot bij hun modellen te verklaren. Een van die merken is Suzuki. De Suzuki Vitara reed bij de RDW-test 22 minuten 'schoon', daarna schoot de uitstoot omhoog.

"De officiële test duurt 20 minuten", zegt NOS-verslaggever Wessel de Jong. "Dus daar lijkt toch opzet in het spel."

De fabrikanten moeten nu dus bewijzen dat de software voor 'geoorloofde doeleinden' is gebruikt. Kunnen ze dat niet, gaat de RDW ervan uit dat er bewust is gesjoemeld.

Ondertussen moet de Europese Commissie een oplossing zoeken voor het 'grijze gebied'. "Over de uitleg van de regels moet de Commissie duidelijkheid bieden", zegt De Jong. "Want zolang die er niet is, kan ook de RDW niet doorpakken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl