Is goedkopere VR-bril genoeg om massa te bereiken?
Sony mengt zich in de strijd op de markt van virtualrealitybrillen. Het brengt vandaag een bril op de markt voor de Playstation 4 die aanzienlijk goedkoper is dan die van de concurrenten. De eerste verkopen zijn goed, hoewel het nog de vraag is of de gemiddelde consument voor het apparaat bezwijkt.
Eerder brachten HTC en Facebook brillen op de markt voor de pc, voor 800 tot 950 euro. De bril van Sony, de Playstation VR, kost de helft: bijna 400 euro.
Het bedrijf presenteert die als de goedkopere optie, maar wie alle benodigde onderdelen koopt, is toch al snel honderden euro's kwijt. Voor de volledige ervaring moet een spelcomputer worden gekocht, de VR-bril, een camera, controllers en games. Bij elkaar is dat al snel meer dan 800 euro.
Huiskamers
Wie games wil spelen in virtual reality heeft nu diverse opties. Er zijn de goedkopere kartonnen varianten waar de mobiele telefoon in kan worden geklikt, er zijn brillen voor mobiele telefoons, en er zijn duurdere brillen om thuis te gebruiken. Een consument kan een krachtige pc kopen met een bril van HTC of Facebook. Of hij koopt een Playstation met de VR-bril van Sony.
Gamewinkels melden dat er behoorlijk wat interesse is voor de bril van Sony. Webwinkel Coolblue heeft z'n voorraad al helemaal verkocht, Bol.com zegt meer dan duizend bestellingen uit te leveren en de gamezaak Nedgame heeft zo'n 80 procent van de voorraad verkocht.
Het zijn volgens de verkopers vooral de enthousiastelingen die nu de bril kopen. Ze vragen zich af of ook de gemiddelde consument virtual reality aandurft.
De installatie van de bril is bijvoorbeeld zo ingewikkeld dat Sony er drie instructievideo's voor heeft laten maken. Daarin wordt onder meer gewaarschuwd dat je huiskamer groot genoeg moet zijn en dat je huisdieren niet mogen loslopen in de kamer. Je zou er namelijk over kunnen struikelen als je in de virtuele wereld zit.
Ook zijn er twijfels of er genoeg goede games worden gemaakt voor het apparaat. Diverse ontwikkelaars hebben beloofd er games voor te maken, maar als de verkoop achterblijft kan dat snel weer veranderen. En sommige mensen krijgen last van misselijkheid als ze de bril gebruiken.
Bril met computer
De concurrentie zit niet stil. Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van de Oculus Rift, de virtualrealitybril van Facebook. Het bedrijf maakt de brillen nu ook geschikt voor minder krachtige pc's.
Daarnaast werkt het bedrijf aan een versie van de bril waarbij de computer is ingebouwd. Spelers hoeven de bril dan niet meer aan een aparte pc te koppelen om hem te gebruiken.
Volgens onderzoeksbureau IDC worden er dit jaar waarschijnlijk 10 miljoen VR-brillen wereldwijd verscheept. In 2020 zou het al om meer dan 110 miljoen stuks gaan.
Hoeveel brillen HTC en Facebook tot nu toe hebben verkocht, is niet bekend.