Transport van gevaarlijke stoffen rijdt door station Breda Peter Hilz / Hollandse Hoogte

Er gaan per direct minder goederenwagons met gevaarlijke stoffen rijden langs Amersfoort en steden in Brabant. Zo'n 3200 wagons gaan via andere routes rijden. Staatssecretaris Dijksma wil op die manier weer aan de wettelijke normen gaan voldoen.

Eerder dit jaar bleek dat die normen flink worden overschreden. Door werkzaamheden aan de Betuwelijn, de belangrijkste goederenlijn, rijden er veel meer wagons met brandbaar gas (lpg) over het gewone spoor naar Duitsland. Vooral op het traject door Tilburg en Eindhoven en tussen Amersfoort en Apeldoorn zijn het er veel meer dan toegestaan.

De verladers hebben nu besloten een deel van die treinen via andere routes naar Duitsland te rijden. Op die routes is nog wel ruimte voor gevaarlijke stoffen. Er komt een beter informatiesysteem, waardoor er sneller kan worden ingegrepen als blijkt dat er te veel gevaarlijke stoffen over een bepaald traject zijn vervoerd. Nu kan dat pas na een jaar, dat wordt nu na elk kwartaal.

Geluidsoverlast

Staatssecretaris Dijksma gaat ook 110 miljoen euro investeren om de overlast van de goederentreinen te verminderen. Raildempers moeten de geluidsoverlast beperken. Verder komen er versneld verbeteringen aan beveiligingssystemen, overwegen en tunnels onder het spoor.

Dijksma bereidt daarnaast een zogeheten routeringsbesluit voor, waarmee ze goederenvervoerders kan dwingen een andere route te kiezen voor het vervoer van een bepaalde stof. Door alle maatregelen en afspraken gaat ze ervan uit dat dergelijke dwang niet nodig zal zijn.

STER reclame