Instapzones op perrons moeten 'kluitjes' in trein tegengaan

Aangepast
Reizigers wachten op het perron op Utrecht Centraal ANP

De NS en ProRail willen op perrons instapzones gaan afbakenen. Het is de bedoeling dat reizigers op die manier beter worden verdeeld over de trein. Volgend jaar komen de eerste zones op sprinterstations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven.

"We zagen dat mensen te vaak op een kluitje bleven staan en vervolgens bij ons een klacht indienden over een volle trein", zegt een woordvoerder van de NS tegen de NOS, na berichtgeving in het AD. "Dus hebben we een manier bedacht om reizigers beter te spreiden over de trein."

De instapzones zullen een breedte krijgen van 50 meter en worden aangeduid met blauwe borden. Op ieder station wordt de zone op een ander deel van het perron geplaatst, zodat de passagiers tijdens het traject worden verdeeld over het treinstel. Bij de afgebakende gebieden stopt altijd een trein, waardoor reizigers meteen kunnen instappen.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Instapzones moeten mensen beter over treinen verdelen

Proef

NS en ProRail hebben het idee van de instapzones geleend uit Japan. Daar wordt al langer met instapzones gewerkt. Vorig jaar is op de stations Geldermalsen, Culemborg en Den Bosch ook al eens een proef gehouden met borden die aangaven waar reizigers moesten instappen.

"We gaan nu opnieuw kijken of de zones werken", zegt de woordvoerder van de NS. "Eerst gaan we onze machinisten instrueren, want die moeten precies bij zo'n zone kunnen stoppen."

STER Reclame