Reuters

Tesla gaat te ver met zijn autopilot-functie, waarbij de auto een deel van het rijden van de bestuurder overneemt. Dat zegt Mobileye, dat tot deze zomer de techniek voor de functie leverde. Volgens het bedrijf had Tesla de functie niet door klanten moeten laten testen. Om die reden is Mobileye in de zomer gestopt met de samenwerking. Dat viel toen bijna samen met een dodelijk ongeluk in de VS, waarbij de autopilot-functie een factor was. Het systeem verzuimde een vrachtwagen te signaleren.

"De functionaliteit is niet bedoeld om alle ongelukken op te vangen", zegt de technische baas van Mobileye, Amnon Shashua, in gesprek met persbureau Reuters. "Tesla zocht te veel de grenzen op. Het is een systeem om de chauffeur te assisteren en niet om de auto te rijden."

Extra aandacht

De kritiek komt op een moment dat Tesla vaker negatief in het nieuws is. Sinds het ongeluk in mei zijn er meerdere ongelukken gebeurd met een Tesla-auto. 

Auto-ongelukken gebeuren dagelijks, maar omdat het hier gaat om een model waar het al mogelijk is om zonder handen aan het stuur te rijden, is er extra aandacht voor de oorzaak van de ongevallen met Tesla's. 

De fabrikant zelf heeft altijd benadrukt dat de eindverantwoordelijkheid bij de bestuurder blijft liggen en dat het niet de bedoeling is dat mensen hun handen van het stuur afhalen.

Zo reed vorige week een man in Baarn met 155 kilometer per uur tegen een boom, de bestuurder overleed. De autopilot stond volgens Tesla niet aan en het ongeluk heeft dus niks met de technologische ontwikkeling te maken. 

In China heeft de vader van een verongelukte Tesla-rijder vandaag verklaard dat de autopilot-functie wel aanstond. Tesla zegt dit niet te kunnen vaststellen omdat het het logboek van de wagen, waarin dit vastgelegd zou zijn, niet toegankelijk is.

Autopilot veel veiliger

Volgens Maarten Steinbuch, die zich als hoogleraar aan de TU Eindhoven bezighoudt met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's, is het niet terecht dat er zo nadrukkelijk op Tesla wordt gelet. "Ik snap het, want het is opvallend. Maar het is niet eerlijk. Want vergeet niet: de autopilot-functie rijdt al veel veiliger dan de gemiddelde bestuurder."

Daarnaast denkt Steinbuch dat het juist goed is dat het Californische bedrijf zijn nieuwe producten samen met klanten op de openbare weg test. Het systeem is nog niet 100 procent betrouwbaar, maar mensen zijn dat ook niet. 

"De schaal is veel groter dan bij interne testen en dus kun je problemen veel eerder ontdekken en oplossen." Tesla heeft, onder meer naar aanleiding van het ongeluk begin deze zomer, een update aangekondigd die de functies van de autopilot beperkt.

Of de samenwerking tussen Mobileye en Tesla echt is gestopt vanwege het ongeluk of de manier waarop Tesla de autopilot inzet, betwijfelt Steinbuch. "Tesla ontwikkelt zich erg snel, ik denk dat ze de kennis van Mobileye niet meer nodig hadden. Dat vindt zo'n bedrijf natuurlijk niet leuk."

STER reclame