ANP
NOS NieuwsAangepast

De zomer gaat door, maar zijn we erop berekend?

Het was vandaag opnieuw een warme dag. En dat blijft de komende dagen nog wel even zo. Maar zijn winkels en horecagelegenheden daar wel op voorbereid? Niet iedereen, zo blijkt.

Horecagelegenheden in Zeeland zitten met de handen in het haar. Door het mooie septemberweer is het nog altijd druk op de eilanden en daar hadden ze geen rekening mee gehouden. Want ook in Zeeland zitten de terrassen vol, maar personeel om alle mensen te bedienen is nauwelijks te vinden.

Volgens Sander Coomans, die een luxe hamburgertent in Renesse heeft, is het normaal gesproken al moeilijk om personeel te krijgen, maar is dat nu helemaal een probleem. "Er is veel vergrijzing, want studenten trekken naar de grote steden. Mijn collega's hebben daar ook last van."

Veel horecagelegenheden proberen volgens hem nu personeel te krijgen via uitzendbureaus in Rotterdam. "Maar dat worden dan wel erg dure studenten", zegt Coomans. En dus is het aanpoten. "Financieel is het natuurlijk wel prettig dat het nog zo druk is, maar lichamelijk is het niet goed."

Normaal gesproken kopen mensen half september ook geen dikke wollen truien en winterjassen.

Paul te Grotenhuis, brancheorganisatie Nretail

Supermarktketen Albert Heijn zegt geen hinder te ondervinden van de bijzonder hoge temperaturen deze maand. Het bestelsysteem wordt afgestemd op het weer, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. "We bekijken iedere week de weersverwachting en aan de hand daarvan beslissen we of bepaalde producten extra besteld moeten worden", vertelt Anoesjka Aspeslagh, woordvoerster van Albert Heijn. "Bij mooi weer bijvoorbeeld ijs en barbecuevlees."

Het 'late' warme weer levert dus geen problemen op voor de Albert Heijn, maar ze kunnen het in de winkels wel merken als het heet is buiten. Mensen doen dan op andere tijden boodschappen, waardoor het op bepaalde momenten extra druk kan zijn, zoals aan begin van de avond. Voor klanten is de winkel op deze momenten wel een prettige plek om te zijn, want ze kunnen er even lekker afkoelen, stelt Aspeslagh.

In de supermarkten van Jumbo merken ze duidelijk dat het warm is. De verkoop van typisch zomerse producten als barbecuevlees, ijsjes en maaltijdsalades ligt soms wel vier keer hoger in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verwachting is dat dat de komende dagen nog zo blijft.

Dikke wollen truien

De brancheorganisatie van non-food-winkels, Nretail, maakt zich absoluut geen zorgen over de invloed die het warme weer heeft op de verkoop. Volgens de brancheorganisatie lijden de winkels niet onder de hitte.

"Het is veel te vroeg om te zeggen of winkels hier last van hebben. Het is nog niet eens half september", zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis. "Normaal gesproken kopen mensen half september ook geen dikke wollen truien en winterjassen."

Tropenrooster

Veel kinderen profiteren, omdat hun school deze week een tropenrooster instelt. Het Segbroek College in Den Haag heeft de lessen ingekort zodat de leerlingen eerder naar huis kunnen. "Beide schoolgebouwen liggen in de volle zon, waardoor de temperatuur oploopt en er geen sprake meer is van een goed leerklimaat", meldt de rector van de school op de website.

Ook op een school in Bunschoten is een tropenrooster ingesteld.

Tropenrooster op een school in Bunschoten

Scholen mogen bij hoge temperaturen hun lestijden aanpassen. De ouders moeten wel geïnformeerd worden. Als zij geen opvang hebben voor hun kind, moet de school een alternatief programma aanbieden.

Later op de avond, als de zon onder is, zetten mensen de tv weer aan.

Paul Hek, marketingonderzoeker NOS

Programmamakers zullen minder blij zijn met het warme weer, want zij zien hun kijkcijfers teruglopen. In de zomermaanden wordt er minder televisie gekeken en zetten mensen hun tv later aan, weet Paul Hek, marketingonderzoeker bij de NOS. "We zien dat het Achtuurjournaal de laatste dagen goed bekeken werd, maar de cijfers liggen wel lager dan normaal."

Vooral programma's in de middag en de vooravond hebben er doorgaans last van als het mooi weer is buiten. "Later op de avond, als de zon onder is, zetten mensen de tv weer aan."

Het populaire Heel Holland bakt op NPO1 leek gisteren weinig last te hebben van het zomerweer. 2,5 miljoen mensen stemden om 20.20 uur af op het programma van Omroep Max, maar de zon was toen ook al ondergegaan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl