Nieuwe oudjes op het spoor: zalmroze stoelen en iets langere remweg

tijd van publicatie
NOS

Het klinkt simpel, het oppoetsen van oude treinstellen die toch al in de remise staan. Maar zo simpel is het niet, zegt Hans Groen van de NS. Groen is de man achter het opknappen van de dubbeldekkers uit de jaren 80, die de NS gaat inzetten om de topdrukte in september op te vangen. Dan verwacht de spoorwegmaatschappij een recordaantal reizigers, namelijk 33,3 miljoen.

"Het is veel werk geweest. Het is niet alleen oppoetsen, de treinstellen moesten ook technisch weer bijgewerkt worden", zegt Groen. De laatste treinen worden de komende dagen aangepakt, zodat ze snel kunnen worden ingezet.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Oude NS-treinen in een nieuw jasje

In totaal zet de NS 11 dubbeldekkers in, die uit 44 treinstellen bestaan. Het gaat om de dubbeldekker DDM1 die al meer dan vijf jaar stilstond. Het was de eerste generatie dubbeldekkers die in Nederland reed.

Vooral de veiligheid van de treinen vergde volgens Groen extra inspanning. "We hebben veel werk gehad aan bijvoorbeeld de rijstellen, waardoor ze weer voortreffelijk rijden." Ondanks de oplapbeurt ontbreekt het wel aan een stukje comfort. Zo is er geen airconditioning, reizigers moeten heel ouderwets het raampje opendoen.

Verslaggever Roel Pauw reed vanmorgen een stuk met zo'n opgeknapte dubbeldekker tussen Alkmaar en Haarlem. "Ik denk dat reizigers er weinig van hebben gemerkt dat ze in oud materieel zaten." 

Het is een prima trein, zegt Pauw. "Ze zijn helemaal opgefrist met eigentijdse kleuren en printen op de muren. Ik zag zelfs iets wat leek op wietblaadjes, maar ik had geen tijd om na te vragen wat dat precies betekende." 

Een emotioneel weerzien? Ach, het is maar een trein.

Machinist John van Houten

De eersteklasreizigers zitten op fluorescerende zalmroze stoelen. "De vormgever zei: het moet deze kleur worden. En zo geschiedde."

Pauw sprak na de rit met machinist John van Houten. Een oudgediende die de introductie van de DDM1 in de jaren 80 meemaakte. Volgens de machinist rijdt de trein net wat anders dan de nieuwe modellen. "Zo gaat het remmen iets langzamer. Daar moeten de jonge machinisten aan wennen."

Een erg emotioneel weerzien is het niet, zegt hij. "Het is maar een trein."

STER reclame