NS zet dubbeldekkers uit jaren 80 in om topdrukte september
Het wordt weer druk in de trein, de NS verwacht de komende maand een recordaantal van 33,3 miljoen passagiers. En daarom zijn er maatregelen genomen: de eerste Nederlandse dubbeldekker komt terug op het spoor. "Ondanks het toenemende aantal reizigers wordt het niet drukker in de trein", zegt een woordvoerder van de NS.
Door het einde van de schoolvakanties is september altijd de drukste maand. Maar dat de NS nu 700.000 reizigers meer dan in september vorig jaar verwacht komt door de aantrekkende economie en de dalende werkloosheid.
Vandaag worden de eerste testritten met passagiers gemaakt zodat vanaf 5 september de elf dubbeldekstreinen volledig in de dienstregeling kunnen worden opgenomen. Dat moet 8700 extra zit- en staplaatsen opleveren. "We zien tegenwoordig liever wat anders, maar met het oog op de recordmaand geldt: een trein is een trein", zegt de woordvoerder.
NS-topman Van Boxtel kondigde de inzet van oud materieel in december aan. Het gaat om de dubbeldekker DDM1 die al meer dan vijf jaar stilstond. De NS heeft de afgelopen maanden al de nodige testritten gemaakt. "Het remmen vereist een heel ander vakmanschap dan bij moderne treinen", vertelt Rob Klok, die al 30 jaar bij de NS in dienst is. "Vooral de combinatie van de locomotief met rijtuigen vind ik mooi."
"De dubbeldekker is vanaf 1984 in dienst en dus al redelijk op leeftijd", zegt Peter Paul de Winter, hoofd collecties bij het Spoorwegmuseum. "Het was praktisch niet te doen om de treinen nog langer te maken en daarom besloot de NS om over te gaan op dubbeldekkers."
Hoewel de NS de treinen flink heeft opgelapt ontbreekt het wel aan comfort. "Er is geen airconditioning, reizigers moeten heel ouderwets het raampje open doen." Toch vindt De Winter het een wijs besluit. "Ze hebben van de nood een deugd gemaakt."
Het inzetten van de oude dubbeldekkers is een tussenoplossing. Er zijn met spoed nieuwe sprinters besteld die vanaf december in de dienstregeling worden ingepast. Wel houdt NS de opgelapte treinen beschikbaar voor calamiteiten.