Fors meer passagiers voor Schiphol
Schiphol is hard aan het groeien. In de eerste helft van dit jaar verwelkomde de luchthaven 29,7 miljoen passagiers. Dat zijn er 9,9 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar.
Het aantal landende en opstijgende vliegtuigen ging met 5,9 procent omhoog, naar 228.630. En er werd 1,6 procent meer vracht vervoerd.
Record
Schiphol verwacht dat het aantal passagiers over dit hele jaar boven de 63 miljoen uitkomt en dat is een record. De passagierscijfers van Schiphol groeien al jaren. Om de komst van al die mensen aan te kunnen, gaat het luchthavenbedrijf de investeringen opschroeven van gemiddeld 400 naar 600 miljoen euro per jaar.
"Behoud van onze positie is niet vanzelfsprekend", zegt president-directeur Jos Nijhuis. "Het geopolitieke en economische klimaat is onzeker en de concurrentie zit niet stil. Door de snelle groei van het aantal passagiers bereikt Schiphol de grenzen van haar capaciteit en staat de kwaliteit onder druk. Helaas is dit soms merkbaar voor passagiers."
In maart besloot Schiphol al om een nieuwe terminal en pier te bouwen, het zogeheten A-gebied.
Winkeluitgaven
Passagiers gaven afgelopen halfjaar minder geld uit in de winkels bij de gates. De bestedingen daalden van 14,66 euro naar 13,70. De horecabestedingen stegen iets, van 5,59 euro naar 5,91.
Schiphol heeft de tarieven sinds april verlaagd met gemiddeld 11,6 procent, maar dat wordt gecompenseerd door de groei van het aantal passagiers.
In totaal maakte de luchthaven 121 miljoen euro nettowinst, 40 procent minder dan vorig jaar. De Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam en Aéroports de Paris zijn de eigenaren van Schiphol.
Geluidsoverlast
Gisteren concludeerde een commissie dat Schiphol zijn methode om geluidsoverlast te meten nog eens tegen het licht moet houden. Nieuwe start- en landingsprocedures leveren in werkelijkheid meer lawaai op dan de luchthaven nu berekent, vindt de commissie die door staatssecretaris Dijksma was ingesteld.
De uitkomst is belangrijk vanwege de uitbreidingsplannen van Schiphol. De winst die geboekt zou worden door andere start- en landingsprocedures zou ruimte bieden voor de uitbreiding van het aantal vluchten.