Facebook en Instagram blijven zoeken naar eigen Snapchat-succes

ANP/AFP
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Het is een uitspraak die past bij een nieuwe functie van Instagram: Instagram Stories. Gebruikers plaatsen een foto met een creatief bijschrift en delen deze voor 24 uur met hun vrienden, daarna verdwijnt hij. Een concept dat wel heel veel lijkt op Snapchat.

De topman van Instagram, Kevin Systrom, geeft dat zelf ook toe. In gesprek met techsite The Verge zegt hij dat Snapchat de bedenker is van het idee, maar dat het hoe dan ook door andere apps zou worden gebruikt. 

“Net zoals dat Facebook ooit het nieuwsoverzicht bedacht en andere apps dit idee later hebben overgenomen", zegt hij. Het is volgens Systrom zo’n algemeen idee, dat het logisch is dat anderen het overnemen en er hun eigen versie van maken.

Meer pogingen

Facebook en Instagram (waar Facebook eigenaar van is) hebben in het verleden meerdere functies bedacht die het succes van Snapchat zouden moeten kopiëren: Poke, Slingshot en Bolt. Alle drie verdwenen net zo snel als ze opkwamen: ze waren geen succes.

Zo werkt Instagram Stories

Dat neemt niet weg dat het begrijpelijk is dat Facebook en Instagram het idee van Snapchat willen kopiëren. Het is een populaire app onder jongeren. Facebook doet er alles aan om ook tieners aan te spreken en vreest dat Snapchat waardevolle advertentie-inkomsten wegkaapt.

In 2013 probeerde Mark Zuckerberg tevergeefs om Snapchat voor 3 miljard dollar te kopen. Topman Evan Spiegel wees dit af.

Zuckerberg had goed door dat Snapchat belangrijk zou worden. De app is nu groter dan Twitter. Snapchat heeft 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers en Twitter 140 miljoen. Nog belangrijker: Snapchat-gebruikers bekijken veel video's en adverteerders kijken met veel interesse naar de app. Sommigen zien in Snapchat een nieuwe vorm van tv-kijken. 

Dat zijn allemaal elementen die Facebook zullen beangstigen.

Oudere gebruikers aanspreken

Dus daarom blijven ze het zelf proberen. En wellicht hebben ze een kans. Veel oudere gebruikers vinden het lastig om met Snapchat mee te komen, maar vinden het concept van foto's die na een bepaalde tijd verdwijnen mogelijk wel interessant.

Door deze functie in te bouwen en prominent weer te geven kunnen ze die gebruikers wellicht enthousiast maken en zo voorkomen dat ze alsnog Snapchat gaan proberen. Of zelfs Snapchatters overhalen om naar hen te komen.