AFP

Veel mensen kennen Snapchat vooral als de app waarmee jongeren naaktfoto’s naar elkaar sturen. Maar tegenwoordig staat het platform voor meer en heeft het veel potentie.

Inmiddels gebruiken meer dan 100 miljoen mensen Snapchat. Dat is niet veel als je het vergelijkt met Twitter (zo'n 320 miljoen), Instagram (400 miljoen) of Facebook (1,6 miljard), maar als het gaat om videoweergaven lijkt Snapchat Facebook snel te naderen. Volgens het goed ingevoerde Re/code tikt de app inmiddels de 8 miljard weergaven per dag aan. In mei vorig jaar waren dat er nog 2 miljard.

Facebook zit daar waarschijnlijk maar net boven. Het laatste bekende aantal is ook 8 miljard, maar bij de laatste kwartaalcijfers werd hierover niets gezegd.

De apps echt met elkaar vergelijken is eigenlijk een stap te ver, maar dat neemt niet weg dat Mark Zuckerberg en de rest van de wereld met argusogen kijken naar wat er bij Snapchat gebeurt. De Facebook-topman wilde het bedrijf in 2014 naar verluidt voor 3 miljard dollar kopen. Snapchat sloeg dat aanbod af.

Snapchat trekt als geen ander platform jongeren aan, de doelgroep waarmee groei vaak begint. Wie jongeren weet te trekken, stijgt vanzelf ook in populariteit bij ouderen, en zo word je vanzelf een bekend platform, is de gedachte.

Sms 3.0

Jongeren zijn het platform gaan gebruiken als een soort vervanger van sms. "Je zou Snapchat kunnen zien als sms 3.0", zegt Leroy van Limbeek, die voor de NOS experimenteert met Snapchat (zie nosnieuws op Snapchat). "In plaats van dat tieners uitsluitend berichtjes sturen, sturen ze elkaar foto’s met daarbij wat tekst. Dat is voor hen in feite sms’en."

Maar omdat daar niet echt geld mee te verdienen is, is Snapchat gaan uitbreiden. Vorig jaar kreeg de app er een tabje bij: Discover. Daar krijgen (nu nog) alleen Amerikaanse media de ruimte om in Snapchat-stijl nieuwsverhalen te vertellen. Interessant voor nieuwsconsumenten, maar tieners moeten er weinig van hebben, zegt Van Limbeek.

Daarnaast is Snapchat druk in de weer met lenses, dat zijn in feite animaties die mensen over hun foto heen kunnen plakken. Er was korte tijd een webshop, waar gebruikers voor 99 cent zo’n lens konden kopen. Omdat die niet echt succesvol was, werd er al gauw mee gestopt.

Gesponsord

Snapchat ziet nu vooral brood in gesponsorde lenzen. Bedrijven kunnen op maat gemaakte lenzen inkopen en die bijvoorbeeld tijdens Kerst of bij het uitkomen van een nieuwe film aan gebruikers aanbieden, die zo gratis reclame maken. "Lenses is een van de populairste functies die het platform heeft uitgebracht", zegt Van Limbeek.

Daarnaast biedt Snapchat sinds vorige week vanaf 5 dollar zogenoemde tijdelijke geofilters aan. Die zijn op bepaalde plekken te gebruiken. Een van de suggesties die Snapchat zelf geeft is dat je zo'n filter kunt kopen voor je verjaardagsfeest, zodat iedereen die langskomt hetzelfde filter kan gebruiken.

Tenslotte denkt het platform na over manieren om alsnog een soort webshop in te bouwen waar bijvoorbeeld partners dingen kunnen verkopen.

Flink veranderen

Snapchat groeit flink, maar er is één grote drempel. Veel oudere gebruikers snappen niks van de app, waardoor het platform veel eerder aan een plafond zit dan bijvoorbeeld Facebook. "Ik denk dat de app verkeerd is gebouwd voor mensen van boven de 25", zegt Van Limbeek.

"Je merkt toch wel dat veel wat oudere mensen moeite hebben met de interface zoals dat nu is. Daar zal iets aan moeten veranderen, wil Snapchat groter worden. Daarnaast ontbreken er essentiële functies, zoals het makkelijk kunnen opzoeken van vrienden."

De groeistuipen van Snapchat leidden er daarnaast toe dat het platform zo nu en dan negatief in het nieuws kwam door het onvoldoende beschermen van gebruikersgegevens. Dat zou inmiddels zijn verbeterd.

Zo is er tweestapsverificatie toegevoegd, waardoor je naast een wachtwoord een code ge-smst krijgt om in te loggen. Wel was Snapchat begin van deze week slachtoffer van een phishing-aanval, waarbij gegevens van 700 medewerkers en oud-medewerkers werden gelekt.

STER reclame