Ambitieuze plannen ov-bedrijven, maar nu het geld nog
De plannen die vijf ov-bedrijven vandaag hebben gepresenteerd voor beter ov in de Randstad, daar kan eigenlijk niemand iets op tegen hebben. Want: wie wil er niet dat het openbaar vervoer beter, sneller en efficiënter wordt? Het punt waar het volgens politiek redacteur Hans Andringa om draait is geld. Er is tot 2040 per jaar 1 miljard euro nodig. Maar hoe haalbaar is dat?
"Om de plannen uit te voeren willen de ov-bedrijven dat de politiek zich nu al uitspreekt over een plan dat pas over 24 jaar eindigt", zegt Andringa. "Maar de meeste politici kijken niet verder dan de volgende verkiezingen."
Een meevaller is dat de presentatie van dit plan goed getimed is, denkt Andringa. De verkiezingsprogramma's van de politieke partijen worden nu geschreven. "Bovendien past het in het beleid dat Nederland heeft afgesproken in de akkoorden van Parijs om de komende decennia de uitstoot van CO2 en fijnstof fors te verminderen. Dat zijn precies de effecten die je kunt verwachten als dit plan wordt uitgevoerd."
Reizigersorganisatie Rover is enthousiast over de plannen. De miljardeninvestering moet volgens hen geen probleem zijn voor de politiek. "Het lijkt misschien veel, maar het is heel weinig als je ziet wat er per jaar in Nederlandse wegen, havens en in Schiphol wordt geïnvesteerd", stelt Arriën Kruyt, voorzitter van Rover.
De politiek
D66 is "heel blij" met het plan. Zij zeggen klaar te zijn met "visieloos investeren" in asfalt. "Ook mensen die nu in de Randstad in de file staan, zullen zien dat meer asfalt niet per definitie de oplossing is", denkt Stientje van Veldhoven, Kamerlid voor D66. "We moeten het aantrekkelijk maken om met goed openbaar vervoer mensen ook een andere keuze kunnen maken."
Alle mensen in de Randstad hebben behoefte aan ontzettend goed georganiseerde bereikbaarheid. "Niet een buslijn die stopt aan de rand van de stad of de metro die niet doorrijdt naar Schiphol. Die slimme oplossingen betekenen reiswinst, meer comfort voor de reiziger en een aantrekkelijker openbaar vervoer. Mogelijk komen er daardoor minder files in de Randstad. Een win-winsituatie."
En vindt D66 het een investering van 1 miljard euro per jaar waard? Ja, zegt Van Veldhoven. "Natuurlijk is er geld nodig voor zo'n plan. Ik kan me bedragen in de orde van 1 miljard euro per jaar best voorstellen."
De VVD juicht de samenwerking tussen de ov-bedrijven toe. "Blijkbaar is er ruimte voor verbetering", zegt Kamerlid Betty de Boer. Een extra investering van een miljard per jaar, daar wil de regeringspartij niet zomaar aan. "Er staat nu al een handtekening onder een plan tot 2030. Laat ze maar met concrete plannen komen."
Kijk naar Berlijn.
De Boer denkt dat het verstandiger is om op korte termijn aanpassingen te doen in het ov. "Een reiziger moet langs een woud van paaltjes als hij van de ene naar de andere vervoerder moet. Je moet steeds opnieuw in en uitchecken. Ik denk dat we met het afschaffen daarvan al veel winst behalen. Daarmee haal je ook meer reizigers naar het openbaar vervoer."
Het invoeren van een gezamenlijk tariefsysteem is iets waar Rover zich ook hard voor maakt. "De chipkaart heeft het niet makkelijker gemaakt. Kijk naar Berlijn: daar koop je één kaartje en daarmee kan je door heel Berlijn reizen. Er zitten daar meer dan vijftig ov-bedrijven die samenwerken."