Passend onderwijs moet ertoe leiden dat kinderen met een beperking zo veel mogelijk naar een gewone school gaan ANP

Leraren steeds negatiever over uitvoering passend onderwijs

time icon

Leraren worden negatiever over de uitvoering van de Wet passend onderwijs. Steeds meer docenten op de middelbare school vinden dat ze niet genoeg tijd hebben om goed onderwijs te leveren. Dit staat in een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder zo'n duizend leraren.

Twee jaar geleden werd de Wet passend onderwijs ingevoerd. Die heeft als doel om kinderen met leer- en gedragsproblemen, zoals bijvoorbeeld ADHD, autisme of een chronische ziekte, vaker in het reguliere onderwijs te houden. 

9 op de 10 leraren zeggen door tijdgebrek leerlingen die hulp nodig hebben niet goed te kunnen helpen. Drie kwart van hen heeft nu ook minder aandacht voor de 'gewone' leerlingen. Vorig jaar kampte minder dan de helft van de docenten met deze problemen.

Geen vertrouwen

De docenten vinden passend onderwijs op zich een goed idee. "Maar in de praktijk blijkt dat uitvoering van de wet niet te doen is", zegt woordvoerder van DUO Onderwijsonderzoek Liesbeth van der Woud. "Dit pakt kennelijk voor alle leerlingen slecht uit."

Volgens Van der Woud zijn docenten negatiever omdat ze het passend onderwijs-systeem niet doorzien. "Ze kunnen de weg naar geld, voorzieningen en expertise niet vinden."

Slechts drie procent van de leraren heeft er vertrouwen in dat de wet in de toekomst een succes wordt. Meer dan de helft van middelbare schooldocenten verwacht geen goede afloop. 

STER Reclame