KLM doet volgend jaar laatste Fokker 70 de deur uit
Over 16 maanden haalt de KLM de Fokker 70 uit de lucht. Op 29 oktober 2017 maken de laatste toestellen definitief plaats voor de Braziliaanse Embraer. Daarmee verdwijnt het laatste vliegtuig van Nederlandse makelij en komt een einde aan een roemruchte Nederlandse vliegtuiggeschiedenis.
KLM-dochter Cityhopper vliegt nu nog met 14 Fokker 70's. In 2010 werd al afscheid genomen van de Fokker 50 en in 2012 van de Fokker 100. De huidige Fokker 70's zijn ongeveer 20 jaar oud en hebben er zo'n 38.000 vlieguren opzitten. KLM stapt over op de Embraers omdat die minder lawaai maken en zuiniger zijn.
De Fokker 70 is een tweemotorig toestel en een kleinere variant van de Fokker 100 die vooral op regionale vluchten wordt ingezet. Er werden tussen 1993 en 1997 48 exemplaren van gebouwd. Behalve de KLM vlogen nog 14 luchtvaartmaatschappijen met het toestel. Zeven eerder afgedankte Fokker 70-toestellen werden door KLM aan Papoea Nieuw-Guinea verkocht.
Love baby
De eerste Fokker 70 werd in 1993 in gebruik genomen. Het was het laatste vliegtuig dat werd ontwikkeld in de Fokker-fabrieken. De vliegtuigbouwer ging drie jaar later, in 1996, ten onder aan hoge kosten en tegenvallende verkopen.
Eigenaar DASA (Deutsche Aeropace), onderdeel van het Daimler-Benzconcern, weigerde nog meer geld te steken in de 'love baby', zoals topman Jürgen Schrempp Fokker ooit nog liefkozend noemde, en trok de stekker eruit.
KBX
Ook het regeringstoestel, de PH-KBX, is een Fokker 70. Ook dat toestel wordt op termijn vervangen, maar het is nog niet bekend welk type daarvoor in de plaats komt.