Onduidelijkheid over verdwenen Egyptair-toestel voedt speculaties
Er wordt volop gespeculeerd over wat er met het toestel van Egyptair is gebeurd dat vannacht van de radar verdween. De Airbus A320 is waarschijnlijk in de Middellandse Zee gestort, maar veel is onduidelijk. Volgens het Egyptische ministerie van Burgerluchtvaart zond het toestel na de vermoedelijke crash een noodsignaal uit.
Dat noodsignaal zou twee uur nadat het vliegtuig van de radar was verdwenen zijn ontvangen door een legereenheid, maar het leger zelf zegt dat er geen signaal is ontvangen. Dat het leger het bericht nu weer tegenspreekt, vergroot de onduidelijkheid alleen maar, zegt correspondent Sander van Hoorn.
Arthur van den Hudding, vice-voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, legt uit over welk signaal het Egyptische ministerie het heeft. "Als een vliegtuig neerstort, dan gaat er een kastje in werking dat automatisch een signaal uitzendt dat je via de radio kan opvangen."
Vooralsnog lijkt alles te duiden op een plotselinge gebeurtenis, zegt Van den Hudding. "Op het moment dat er een technisch mankement of een tekort aan brandstof is, dan moet dat langer bekend zijn geweest. Dan melden de piloten dat doorgaans aan de grond."
Als hij in de driehoek Kreta, Cyprus en Caïro is neergestort, dan zit je midden in de Middellandse Zee.
Van den Hudding legt uit hoe de radar van een vliegtuig werkt. "Er wordt een signaal naar het vliegtuig gestuurd. Zodra dat het toestel bereikt, zendt het vliegtuig een signaal terug. Op het moment dat een toestel van de radar verdwijnt, stoppen die signalen en betekent dat doorgaans dat het niet meer in de lucht is. In dit geval zou dat dus betekenen dat het in zee ligt."
Dat blijkt ook uit de informatie die nu bekend is over de route die de Airbus vloog. "Met de informatie die ik nu heb, is mij duidelijk dat hij in de driehoek Kreta, Cyprus en Caïro neergestort. Dan zit je midden in de Middellandse Zee." Het gebied maakt deel uit van een veelgebruikte vliegroute, zegt hij.
De maatschappij staat volgens hem te boek als betrouwbaar. Het Egyptair-toestel was dertien jaar oud. "Dat is zeker niet oud. Het is weliswaar niet meer splinternieuw, maar de veiligheid van een toestel valt of staat met het onderhoud. Een nieuw toestel dat niet onderhouden wordt, kan problemen geven. Een oud toestel dat wel onderhouden wordt, gaat heel lang mee."
Ook de Egyptische piloten zijn doorgaans goed en betrouwbaar, zegt Van den Hudding. "Je kan alleen via het leger piloot worden in Egypte. Dus je ziet dat het goedgetrainde piloten zijn als ze in de burgerluchtvaart terechtkomen."
Aanslag
Zolang niet duidelijk is wat er precies met het toestel is gebeurd, wordt een terroristische aanslag niet uitgesloten. Een bom of terrorist zou in dat geval aan boord moeten zijn gekomen op de Franse luchthaven Charles de Gaulle in Parijs, vanwaar het toestel gisteravond vertrok.
Op de passagierslijst staan ook Franse namen, al kan dat nog niet worden bevestigd door de Franse autoriteiten. "Als dat zo is, dan starten de Fransen een eigen onderzoek naar de toedracht van de vliegcrash", zegt correspondent Ron Linker. "Premier Vals heeft al gezegd dat met alle scenario's rekening wordt gehouden."
Het vliegveld behoort tot een van de zwaarst beveiligde locaties in Frankrijk, zegt Linker. "De Franse vliegvelden zijn extra beveiligd na de aanslagen van vorig jaar. In Frankrijk zijn zo'n 10.000 militairen en agenten op de been om ongeveer 800 gevoelige doelen te beschermen. Uiteraard zit het vliegveld van Parijs daarbij."
Ook de vlucht zelf was beveiligd; aan boord zaten drie beveiligers. Dat is standaard op vluchten van Egyptair, zegt correspondent Van Hoorn.