Het verplaatsen van de nieuwe spoorbrug over de A1 bij Muiderberg is nog niet klaar. De hoop was dat de hele operatie vannacht afgerond zou zijn, maar dat is niet gehaald. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat verloopt een en ander wel voorspoedig en volgens schema.

Het gevaarte begon om 20.30 uur te rijden. Speciale voertuigen met in totaal 976 wielen brachten de spoorbrug van 8400 ton in beweging. Aan het begin van de nacht meldde Rijkswaterstaat dat de brug op de juiste plaats was en op steunpunten moest worden gezet. 

Dat laatste is inmiddels gebeurd, aldus de woordvoerder om 06.00 uur. Wat nu nog moet gebeuren, is de wagens weghalen onder de steunpunten. Een prognose durft hij niet te geven, maar de A1 kan volgens hem zeker volgens planning om 12.00 uur weer open.

De brug wordt vervoerd op speciale voertuigen NOS / Hugo Janssen

Minister Schultz van Infrastructuur was aanwezig bij de grote operatie. Na zonsondergang, rond 22.00 uur, drukte ze op de knop om de brug in het licht te zetten. "We hebben dit nooit eerder gedaan", zei Schultz. "Vooral omdat het de eerste keer is, blijft het toch een beetje spannend."

Centimeter per centimeter komt de brug op zijn plek

De nieuwe brug van 255 meter lang is nodig vanwege de verbreding van de A1. Die wordt uitgebreid van twee keer drie rijbanen naar twee keer vijf en een wisselstrook. De oude spoorbrug was niet lang genoeg om die afstand te overbruggen.

Na deze verplaatsingsoperatie is er nog maanden werk aan de nieuwe spoorbrug. Zo wordt er onder meer nog beton gestort op de brug. Dat kon niet eerder, omdat de brug dan te zwaar zou zijn om die nog te verplaatsen. Eind augustus wordt de oude spoorbrug weggehaald en de nieuwe aangesloten op het spoor.

Vanwege de veiligheid riep Rijkswaterstaat mensen op om niet te komen kijken. Wel is de hele operatie live te volgen via een videostream van Rijkswaterstaat. 

Peer Ulijn legt bij de brug uit wat er gebeurt

STER reclame