ANP

Na een lange voorbereiding is de megaklus bij Muiderberg begonnen: het verplaatsen van de nieuwe spoorbrug. "Aan alles is gedacht, dus eigenlijk kan het niet meer misgaan", zegt projectdirecteur Hans Ruijter vooraf. "Maar omdat het zo bijzonder is, brengt het wel een gezonde spanning met zich mee."

Vanavond rijden speciale voertuigen de spoorbrug schuin over de A1 op zijn plek. De voertuigen worden op afstand bestuurd en hebben in totaal bijna duizend wielen die het enorme gevaarte dragen.

De verplaatsing is te volgen via een livestream van Rijkswaterstaat. Vanwege de veiligheid roept Rijkswaterstaat mensen op om niet te komen kijken. De wegen rond de spoorbrug zijn afgesloten.

Peer Ulijn laat bij de brug zien wat er gaat gebeuren

De spoorbrug is 255 meter lang, 17 meter breed en weegt 8400 ton. Er zit ongeveer evenveel metaal in als in de Eiffeltoren. Door die proporties is het één van de grootste objecten in de geschiedenis dat wordt verplaatst.

De brug moet een afstand van 400 meter overbruggen en wordt dan op tijdelijke steunpunten gezet. Dat gebeurt heel langzaam. De rit begint rond 20.30 uur. Als alles meezit, duurt de klus zes uur, maar Rijkswaterstaat houdt er rekening mee dat de operatie kan uitlopen tot 10.00 uur morgenochtend.

Asfalt

Voor de operatie is speciaal een stuk asfalt aangelegd, een extra stevige weg. Daarover rijden de 976 wieltjes de stalenconstructie naar de juiste plek.

De spoorbrug is dan nog lang niet klaar. Er moet onder meer nog beton worden gestort. Dat gebeurt pas na het verplaatsen omdat de brug anders te zwaar was om nog te vervoeren. Eind augustus haalt de aannemer de oude spoorbrug weg en sluit dan de nieuwe aan op het spoor.

De spoorbrug is een belangrijk onderdeel van een veel grotere operatie waarbij de A1 en de A9 tussen Amsterdam en Muiden uitgebreid worden. Verslaggever Peer Ulijn vloog over het gebied waar gewerkt wordt om te laten zien wat er allemaal gebeurt.

Het bouwproject vanuit de lucht

STER reclame