Flexibele schooltijden? 'Minder stress, persoonlijker onderwijs'
"Dat ik mijn kinderen later naar school mag brengen, geeft minder stress, maar voor mij is persoonlijk onderwijs het belangrijkste." Dat is de ervaring van Rosanne Maters, moeder van twee leerlingen op De School in Zandvoort.
De basisschool in de badplaats is een van de elf scholen die experimenteren met flexibele lestijden en vakanties. Vanochtend maakte staatssecretaris Dekker van Onderwijs bekend dat hij dat aantal vanaf volgend schooljaar wil uitbreiden naar twintig.
Volgens de Onderwijsinspectie scoort De School, die als enige school al sinds 2009 flexibele tijden hanteert, bovengemiddeld. Het gebouw is per jaar vijftig weken geopend van 's ochtends vroeg tot laat in de middag. Maar lege klassen zijn er nooit. "Dat zou je misschien denken. Maar dat is niet het geval", aldus Maters in het NOS Radio 1 Journaal.
Je hoeft niet meer te zeggen: 'haast je, haast je, want anders komen we te laat.'
Vandaag hoeft ze niet te werken en is ze vrij om haar kinderen tussen 08.00 uur en 10.00 uur te brengen. "Dat betekent dat we gewoon opstaan als we wakker worden."
Dat scheelt enorm veel stress. Voor zowel ouder als kind. "Je hoeft niet meer te zeggen: 'haast je, haast je, want anders komen we te laat.' Je kan in een gewoon tempo je kind naar school brengen en als ouder kun je ook de hele dag pakken als je wilt."
Flexibiliteit is ook regelmaat. Zo leert een kind ook met onvoorziene omstandigheden om te gaan.
Eenmaal op school wordt met de leerkracht de dag doorgenomen en de tijd afgesproken waarop de kinderen weer worden opgehaald. Geen dag is hetzelfde voor de leerlingen, maar dat is volgens Maters juist een voordeel. "Flexibiliteit is ook regelmaat. Zo leert een kind met onvoorziene omstandigheden om te gaan."
Door de flexibele tijden is er meer persoonlijke aandacht voor de kinderen. "Het systeem past zich aan het kind aan en niet andersom. In een persoonlijk kringgesprek dat elke tien weken plaatsvindt overleggen leerkracht, ouders en kind over het persoonlijke leerplan en wordt er globaal over het rooster gesproken."
Dit jaar hebben we ervoor gekozen om eind november, begin december op vakantie te gaan. Dan ben ik een stuk goedkoper uit.
Wel is het onderwijsmodel duurder dan dat van een normale basisschool. "Maar omdat De School ervoor heeft gekozen om kinderopvang te integreren, hebben ouders recht op kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Ouders met lage inkomens krijgen veel geld terug, waardoor het voor iedereen goed te betalen is."
Volgens Maters is er nog een andere "absolute kostenbesparing". "We kunnen buiten de seizoenen op vakantie. Dit jaar hebben we ervoor gekozen om eind november, begin december op vakantie te gaan. Dan ben ik een stuk goedkoper uit."
Maters is dan ook heel tevreden over de flexibele lestijden. "Er is heel veel ruimte voor de kinderen en ouders, maar dat gaat niet ten koste van het onderwijs. De flexibele lestijden zijn daar een onderdeel van, maar dat is zeker niet het enige."