Nederlandse vervoerders willen uitstel van Belgische tolheffing
Vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) eist dat België de invoering van tol voor vrachtwagens uitstelt. Volgens TLN kampt het Belgische tolsysteem met te veel technische problemen. Ook zijn er volgens TLN te weinig tolkastjes beschikbaar.
TLN spreekt van "een puinhoop" en zegt dat het voor Nederlandse chauffeurs vrijwel onmogelijk is om op tijd aan de verplichtingen te voldoen.
De Belgische organisatie achter de tolheffing erkent dat er kinderziektes zijn. "Maar er komt geen uitstel", zegt Johan Schoups van Viapass. De leverancier van het systeem heeft toegezegd dat de belangrijkste problemen voor 1 april zijn opgelost. Volgens Viapass zijn er 800.000 tolkastjes beschikbaar en zijn er geen leveringsproblemen. "Wie op tijd bestelt, krijgt nog voor 1 april een tolkastje", zegt Schoups.
Klachten
Maar TLN krijgt veel klachten van chauffeurs. Sommige bedrijven wachten al drie weken op de kastjes en de levertijd loopt op. Ook zijn er problemen met de kastjes die al wel geleverd zijn. Ze vallen uit tijdens het rijden of zijn onbruikbaar.
Daarnaast zijn er problemen met de plaatsbepaling, waardoor een vrachtwagen die op een ventweg langs een snelweg rijdt, soms toch tol moet betalen. Ook klopt het geregistreerde gewicht regelmatig niet, zegt TLN, waardoor de tol te hoog kan zijn. De vervoerdersorganisatie wil dat minister Schulz van Infrastructuur de problemen met haar Belgische collega bespreekt.
60 miljoen
TLN is altijd tegenstander van de Belgische tolheffing geweest, die Nederlandse vervoerders 60 miljoen euro per jaar gaat kosten. Volgens België is het systeem eerlijker omdat de vrachtwagens per verreden kilometer gaan betalen. Bovendien betalen door de tolheffing niet alleen Belgische vervoerders voor de Belgische wegen, maar ook buitenlandse.