AFP
NOS Nieuws

'Piloten moeten continu gemonitord worden'

"Dat is niet het pad dat wij voor ogen hebben", zegt Arthur van den Hudding, verkeersvlieger en vice-voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers. Hij reageert op de aanbeveling van de onderzoekscommissie van het ongeluk met het Germanwingstoestel om het medische beroepsgeheim los te laten. De commissie wil dat artsen voortaan de werkgever inlichten als er risico's zijn voor de publieke veiligheid.

Co-piloot Andreas Lubitz liet een toestel van Germanwings vorig jaar met opzet tegen een berg vliegen omdat hij zelfmoord wilde plegen. In de maanden voorafgaand aan het ongeluk bezocht hij tientallen artsen vanwege zijn depressiviteit en twee weken voor de crash werd hem door een arts verteld dat hij zich moest laten behandelen in een psychiatrisch ziekenhuis. Geen van de artsen informeerde Lubitz' werkgever Germanwings.

De onderzoekers adviseren ook dat piloten beter gescreend moeten worden op hun geestelijke gezondheid voordat ze hun gezondheidscertificaat krijgen.

Vliegers voor vliegers

"Daarvoor zijn veel effectievere manieren", zegt Van den Hudding. "Op dit moment loopt er al een aantal ondersteunende programma's voor vliegers. Daarbij worden mensen continu gemonitord in plaats van af en toe een momentopname bij een screening. Mensen met psychische problemen kunnen zich op piekmomenten veel beter voordoen dan ze werkelijk zijn. In het dagelijks leven tussen collega's kun je dat niet al te lang verbergen."

Bij die ondersteunende programma's kunnen mensen een melding doen als een collega zich verdacht gedraagt of als ze denken dat een collega problemen heeft, zonder dat die collega meteen gestraft wordt. "Die wordt dan niet als dader gezien, maar als patiënt en wordt geholpen zonder zijn baan te verliezen. De meldingsdrempel wordt daardoor veel lager", zegt Van den Hudding in het NOS Radio 1 Journaal.

'Window dressing'

Volgens Van den Hudding is de 'vier ogen in de cockpit'-regel die werd ingesteld na de crash van het Germanwingstoestel, alleen een schijnmaatregel voor de buitenwereld. Volgens die regel moeten er altijd twee personen in de cockpit aanwezig zijn; dat kan ook een steward of stewardess zijn.

"Het lost het probleem niet op. Kan iemand anders die in de cockpit komt zitten en die geen piloot is en daarvoor niet getraind is, beoordelen of in het geval van een noodgreep iemand bezig is zelfmoord te plegen of juist probeert het vliegtuig onder controle te krijgen? Het is meer 'window dressing' dan dat het echt het probleem oplost."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl