Bergingswerkers op de rampplek in de Franse Alpen
NOS Nieuws

Piloot Germanwings verzweeg advies psychiatrische opname

De Duitse co-piloot die in maart vorig jaar een toestel van Germanwings opzettelijk liet crashen, had twee weken tevoren van zijn arts gehoord dat hij zich moest laten behandelen in een psychiatrisch ziekenhuis. Dat hebben onderzoekers bekendgemaakt van de BEA, de Franse dienst voor luchtverkeersveiligheid.

In de stoffelijke resten van co-piloot Andreas Lubitz (27) zijn sporen gevonden van twee middelen tegen depressiviteit en van een slaapmiddel.

In de maanden voorafgaand aan het ongeluk bezocht Lubitz tientallen artsen vanwege zijn psychische problemen. Van verschillende kanten kreeg hij het advies om zich ziek te melden, maar geen van de artsen informeerde Lubitz' werkgever Germanwings. Ook de co-piloot zelf verzweeg de adviezen.

De onderzoekers van de BEA pleiten ervoor dat artsen voortaan de werkgever waarschuwen als er risico's zijn voor de publieke veiligheid. Overigens is het het medisch beroepsgeheim ook nu al niet absoluut: als er gevaar dreigt voor anderen mag een arts informatie doorgeven.

Ook moeten piloten beter gescreend worden op hun geestelijke gezondheid voordat ze hun gezondheidscertificaat krijgen, aldus de BEA.

Cockpit

De Airbus van Germanwings crashte vorig jaar op 24 maart in de Franse Alpen, zo'n 100 kilometer ten noorden van Nice. Het toestel was met 150 mensen aan boord op weg van Barcelona naar Düsseldorf.

Uit de cockpitvoicerecorder kon al snel worden afgeleid dat co-piloot Andreas Lubitz de gezagvoerder, die de cockpit even had verlaten, had buitengesloten. Vervolgens liet hij het toestel tegen een bergwand te pletter slaan. Alle inzittenden, onder wie een Nederlandse vrouw, kwamen om het leven.

De Franse onderzoekers vinden niet dat de procedure waarbij de cockpit van binnenuit kan worden vergrendeld, gewijzigd moet worden. De BEA acht het van groot belang dat piloten de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld terroristen buiten de cockpit te houden.

Regelgeving

De BEA stuurt de aanbevelingen uit het rapport naar de Europese luchtvaartautoriteiten, de Europese Commissie en naar individuele regeringen, in de hoop dat er nieuwe regels worden geformuleerd.

De juridische afhandeling van de zaak is in handen van het Franse Openbaar Ministerie.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl