Producten met veel suiker verliezen terrein
Consumenten laten producten met veel suiker steeds vaker links liggen. Zo zag Coca-Cola de omzet in Nederlandse supermarkten vorig jaar inzakken met bijna 9 procent. Het frisdrankmerk Wicky - van de drinkpakjes, vooral populair onder de schoolgaande jeugd - zag zijn omzet met 11 procent teruglopen. FrieslandCampina verkocht vorig jaar voor 10 miljoen euro minder aan zuivel, vooral vla.
De cijfers komen uit de A-merken top-100 van marktonderzoeker IRI. Overigens raken deze merken niet in paniek. "Het is heus niet zo dat wij over tien jaar niet meer bestaan", zegt Robert Seegers van Coca-Cola. "Ons antwoord is: producten met minder of geen suiker, of kleinere verpakkingen. Dat mensen een bewuste keuze kunnen maken en niet elke dag zo'n grote fles achterover hoeven te slaan."
FrieslandCampina betwijfelt of de dip in de vlaverkoop door de suikerdiscussie komt. "Da's moeilijk te zeggen hoor", zegt Astrid Bakker, bij FrieslandCampina verantwoordelijk voor de suikerreductie in producten.
"Het valt echt wel mee hoeveel consumenten naar ons bellen om vragen te stellen over suiker. Weet je wat het is: zonder suiker heb je gewoon geen lekker toetje. We zijn al een jaar of zes bezig de hoeveelheden suiker terug te brengen in onze producten, maar dat doen we in kleine stapjes. Als je dat in één keer doet, vinden de mensen bijvoorbeeld vla niet meer lekker of flauw van smaak. Dan gaan ze een ander merk kopen."
Toeval of niet, meer merken die producten met veel suiker maken, zien hun omzet teruglopen. Toetjesmaker Mona bijvoorbeeld (omzet -10 procent), Danone (-2 procent), broodbelegfabrikant De Ruijter (-3 procent), koekjesproducent Lu (-8 procent), suiker- en stroopfabrikant Van Gilse (-11 procent) en frisdrankenmerken als Appelsientje (-7 procent), Fanta (-4,5 procent) en Roosvicee (-16 procent).
"De consument is steeds bewuster met voeding bezig en is steeds kritischer op de ingrediënten in ons dagelijks eten", zegt Sjanny van Beekveld van IRI. "Dat wordt nog eens extra gestimuleerd door alle media-aandacht in programma's als Kassa of De Keuringsdienst van Waarde."
De één zijn dood
Maar het spreekwoord 'de één zijn dood is de ander zijn brood' geldt ook hier. Want er zijn ook merken die juist profiteren van de 'minder-suiker-trend'. Zoals de mineraalwaters van Spa (omzet +8,7 procent), of de icetea van Lipton (+4 procent) en Alpro (+7 procent), dat volgens IRI consequent inspeelt op vermindering van suiker en verzadigde vetten in haar producten.
Ook Zonnatura (+14 procent) hamert in haar commercials en met haar producten op een bewust gezonde voeding met een - zoals het zelf zegt - 'gezonder alternatief'.
Moet sneller
Astrid Postma van het Voedingscentrum vindt dat het wel sneller kan met de suikerreductie in producten. "Dat frisdrankproducenten vrijwillig met elkaar afspreken om 10 procent suiker eraf te doen, is natuurlijk veel te weinig. Het kan en moet anders."
Volgens haar hebben consumenten veel macht. "Zij zouden veel meer kunnen klagen bij fabrikanten dat ze meer suikervrije producten moeten maken. En wat consumenten ook kunnen: die artikelen waar heel veel suiker in zit, niet meer kopen. Dan is het snel afgelopen natuurlijk."
Te veel suiker maakt volgens het Voedingscentrum dik en kan resulteren in obesitas, hart- en vaatziekten, kanker en een hoge rekening bij de tandarts, want "suiker is niet echt best voor je gebit", aldus Postma.
Nederland op twee na grootste suikergebruiker
Wereldwijd krijgt een persoon gemiddeld 24 kilo suiker per jaar binnen, blijkt uit cijfers van de Euromonitor uit 2015. Koploper zijn de Amerikanen met 46 kilo, de Duitsers staan op de tweede plek met 38 kilo, Nederland derde met 37 kilo. Israel en India staan onderaan de lijst met respectievelijk 5 en 2 kilo.