NOS Nieuws

Crisis voorbij, A-merken groeien weer harder dan huismerken

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

De economische crisis lijkt voor de A-merken in de supermarkt voorbij. De top-100 - met namen als Douwe Egberts, Heineken en Unox - zag de verkoop vorig jaar groeien met gemiddeld 1,3 procent. Daarmee groeiden ze harder dan de huismerken (+0,3 procent). En dat is voor het eerst in zeven jaar.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI die vandaag worden gepubliceerd in Foodmagazine. "De mega-inhaalslag die de huismerken afgelopen jaren maakten, is over het hoogtepunt heen", zegt Sjanny van Beekveld van IRI. "We zien duidelijk een kentering." Huismerken hadden in 2007, net voor de crisis, een marktaandeel van 24 procent. In 2014 lag het hoogtepunt voor huismerken als Albert Heijn, Jumbo en Plus op 27,3 procent, nu is dat dus weer iets teruggelopen tot iets onder de 27 procent.

Dat de A-merken weer in de lift zitten, is vooral te danken aan succesvolle innovaties. "Tijdens de crisis hebben veel bedrijven bezuinigd op het ontwikkelen van nieuwe, succesvolle producten. Maar die innovatie heb je gewoon nodig om te groeien. Nu zie je dat de innovaties weer terug zijn." Als voorbeelden noemt ze de shampoos van Andrélon, rijstwafels van Zonnatura en havermout-muesli-repen van Quaker.

Koopgedrag

Overigens is het de vraag of de ommekeer definitief is. Van Beekveld: "Ons koopgedrag is de afgelopen jaren natuurlijk wel enorm veranderd." Zo raakt de consument verwend en gewend aan aanbiedingen als 1+1 gratis en andere hoge kortingen én koopt hij steeds vaker goedkopere levensmiddelen en drogisterij-artikelen in ketens als Action, Op=Op en Big Bazar. "Die gewoonten gaan er niet zomaar weer uit", aldus de IRI-directeur.

Ook in 2015 was Marlboro het bestverkochte A-merk in de supermarkt. De verkoop van het sigarettenmerk steeg zelfs met bijna 6 procent tot 422 miljoen euro, maar dat kwam vooral door accijnsverhogingen. Op plek 2 en 3 staan, net als in 2014, Campina en Douwe Egberts.

Hoogste binnenkomer

Hoogste nieuwe in de merken top 100 is op 31 Purina, de overkoepelende naam van de merken Bonzo, Felix en Friskies (honden- en kattenvoer). Nog nooit kwam een merk zo hoog de lijst binnen. Andere nieuwkomers: bananenmerk Dole, Andrélon (shampoos), koffiemerk Kanis & Gunnink en de biologische producten van Zonnatura.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl