ANP

In het Oostenrijkse Lech heeft de koninklijke familie weer in de sneeuw geposeerd voor het jaarlijkse persmoment. Behalve het koningspaar en hun kinderen gingen ook prinses Beatrix, prins Constantijn en zijn vrouw Laurentien en hun kinderen op de foto.

Het traditionele persmoment tijdens de wintersportvakantie van de Oranjes trekt zo'n vijftig verslaggevers, cameramensen en fotografen uit binnen- en buitenland.

'Even allemaal deze kant opkijken'

Het fotomoment in Lech hangt nauw samen met de mediacode die sinds 2005 geldt. Met die code moet de koninklijke familie worden beschermd tegen paparazzi. In ruil voor een serie foto's aan het begin van de vakantie wordt de familie verder met rust gelaten.

Onderdeel van de mediacode is dat de pers alleen foto's mag maken op officiële publieke gelegenheden en door het koninklijk huis georganiseerde mediamomenten. De pers die de mediacode respecteert, wordt uitgenodigd op deze georganiseerde persmomenten.

De invloed van de mediacode neemt al een tijdlang af. Een aantal media houdt zich niet aan de code en wordt daarom uitgesloten van het fotomoment, al heeft dat amper gevolgen. Via persagentschappen kunnen de betreffende media alsnog de foto's in handen krijgen.

McDonalds

De mediacode staat ook onder druk door de opkomst van sociale media. In december kreeg een foto van koning Willem-Alexander met zijn dochters in de McDonald's nog nationale aandacht.

STER reclame