Fotosessie in Lech
NOS Nieuws

'Mediacode ter ziele, sociale mediacode onmogelijk'

  • Piet van Asseldonk

    Redacteur Koninklijk Huis

  • Piet van Asseldonk

    Redacteur Koninklijk Huis

Redacteur Piet van Asseldonk schrijft wekelijks over actuele ontwikkelingen rond het koningshuis.

De mediacode is ter ziele. De code, die tien jaar geleden door de Rijksvoorlichtingsdienst voor massamedia in het leven is geroepen ter bescherming van de privacy van leden van het Koninklijk Huis, had vanaf het begin trekken van een achterhoedegevecht. De social media zijn immers het slagveld waar de strijd om privacy, en zeker om die van BN'ers en leden van het koningshuis, wordt gevoerd.

Maar het aan banden leggen van mobieltjes met camera en internetverbinding is, indien al gewenst, onbegonnen werk. Een sociale mediacode is onmogelijk.

Kern van de mediacode is dat de leden van het Koninklijk Huis "erop mogen vertrouwen niet met camera's of anderszins te worden gevolgd", zolang het niet om officiële, publieke optredens gaat. Media die zich aan de code houden worden uitgenodigd voor "mediamomenten rondom het Koninklijk Huis die tot de persoonlijke levenssfeer behoren". Wie zich niet aan de code houdt, is daar niet welkom en kan rekenen op "passende maatregelen". Daarbij horen uitsluiting en juridische stappen.

Welke grenzen van toepassing zijn, is ter beoordeling van de rechter.

Piet van Asseldonk

Grote nieuwsorganisaties, zoals de NOS, hebben zich nooit gebonden aan de mediacode. Op basis van de vrijheid van meningsuiting en hun journalistieke normen melden ze - mediacode of niet - al het relevant geachte nieuws; ook als het gaat om de koninklijke familie. Welke grenzen daarbij van toepassing zijn, is ter beoordeling van de rechter.

Voorspelbare plaatjes

De voorgespiegelde RVD-beloning voor goed mediacodegedrag blijkt intussen ook nog eens weinig attractief. De streng geregisseerde 'mediamomenten', zoals de fotosessie in Lech, leveren voornamelijk brave en voorspelbare plaatjes op. Via persagentschappen zijn die ook beschikbaar voor niet uitgenodigde of weggebleven media. Het is daarom begrijpelijk dat de belangstelling voor de koninklijke fotosessies tanende is.

Media zijn er voor nieuws; prikkelend en exclusief als het kan. Zo zette de koningsgezinde Telegraaf als "een warm eerbetoon aan de ex-vorstin" al daags voor de fotosessie in Lech een kwiek skiënde prinses Beatrix op de voorpagina. De krant zag dat als een onschuldige publicatie, maar werd vanwege schending van de mediacode van de fotosessie geweerd. Geen probleem: dankzij fotopersbureaus verschenen er van die sessie toch volop foto's in de krant. De RVD zag er wijselijk van af naar de rechter te stappen en moest met lede ogen aanzien hoe de mediacode te kijk stond.

Voor de koning en zijn communicatieadviseurs zijn er in het licht van de snel terrein winnende social media nog maar twee smaken. De publieke koninklijke optredens verder beperken, of afschermen dan wel een list bedenken om de social media in het privacygareel te krijgen. Het eerste gaat ten koste van de populariteit van koning en monarchie en voor het tweede heeft niemand een oplossing paraat.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl