NOS Nieuws

Na 130 jaar sluit Vroom & Dreesmann de deuren

Een van de bekendste warenhuizen van Nederland verdwijnt definitief uit de Nederlandse winkelstraten. De curatoren maakten vanmiddag bekend dat V&D geen doorstart maakt. In tientallen steden was het warenhuis een gezichtsbepalende winkel in het hart van de stad met een groot winkeloppervlak.

Voor de meeste van de 8000 werknemers was het hun laatste werkdag. Sommigen werkten er al tientallen jaren, maar hun laatste jaar was turbulent. Ondanks miljoeneninvesteringen lukte het eigenaar Sun Capital niet om de winkels weer winstgevend te maken. Andere maatregelen moesten uitkomst bieden.

  • ANP
    De V&D aan de Amsterdamse Kalverstraat in 2008
  • ANP
    Het warenhuis van V&D in Haarlem, 2007
  • ANP
    De ingang van de vestiging in Rijswijk in 1998
  • ANP
    Vroom & Dreesmann start ook tientallen horecagelegenheden, zoals het eerste La Place-restaurant dat in 1997 de deuren opent boven de A4 bij Schiphol
  • ANP
    April 1940: brand bij de Vroom & Dreesmann op het Spui in Den Haag
  • ANP
    De Koninklijke Marinierskapel maakt een mars door de stad Utrecht en speelt voor de Vroom & Dreesmann

Zo vroeg de investeringsmaatschappij een loonoffer van 6 procent van het personeel. Dat leidde tot felle protesten van werknemers en de bonden.

Ook kwam het warenhuis in conflict met de verhuurders van de panden. Sun Capital vond de huurprijzen te hoog en wilde die eenzijdig verlagen en een tijdlang geen huur betalen. De investeerder, banken en verhuurders sloten uiteindelijk een akkoord.

Het kwam niet goed. In december pakten donkere wolken zich samen boven het warenhuis; het bedrijf werd net voor de jaarwisseling failliet verklaard. Curatoren werden aangesteld die moesten proberen de zaak te redden.

De curatoren boekten een eerste succes met de verkoop van La Place. De restaurants, waarvan een deel in de V&D-panden is gevestigd, werden eind januari overgenomen door Jumbo.

De toekomst van V&D was toen nog ongewis. Verschillende partijen waren in beeld voor de overname van het warenhuis zelf. De curatoren spraken met verschillende geïnteresseerde partijen. Op het laatst voerden ze exclusieve gesprekken met Roland Kahn van CoolCat en MS Mode.

Topman Roland Kahn van Cool Investments, het moederbedrijf van CoolCat

Ze hoopten met hem een deal te kunnen sluiten, maar de puzzel bleek complex. Ook de verhuurders van de panden speelden een grote rol. Zij onderhandelden niet alleen met de curatoren, maar ook met een andere partij, Hudson Bay. Die is niet in V&D geïnteresseerd, maar in de panden.

De afgelopen dagen zweefde het personeel tussen hoop en vrees. De bedoeling was dat er in het weekend witte rook zou zijn, maar de curatoren wilden drie dagen uitstel van de verhuurders. Gisteren werd tot verrassing van het personeel en de klanten bekendgemaakt dat de winkels voor vier tot zes weken dichtgingen. Dat was volgens de curatoren onder meer nodig om de voorraad te inventariseren.

Vandaag maakten de curatoren bekend dat de puzzel te complex blijkt.

Vendex

Na bijna 130 jaar komt zo een eind aan de warenhuisketen die in 1887 in Amsterdam aan de Weesperstraat begon. Daar openden de katholieke middenstanders Willem Vroom en Anton Dreesmann toen hun eerste winkel.

Het werd een echt familiebedrijf dat nog lang door de nazaten werd geleid. In 2004 werd Vendex, waar V&D onder viel, door investeringsmaatschappijen overgenomen en van de beurs gehaald. Sun Capital kreeg het in 2010 voor het zeggen.

Een boze Anton Dreesmann tijdens een personeelsvergadering in 1982. De topman van Vendex was een kleinzoon van de oprichter

In 2016 was het bedrijf uitgegroeid tot een keten met 8000 werknemers en winkels in 62 panden. Het bedrijf wordt nu ontmanteld, een klein deel van de medewerkers moet de curatoren de komende week helpen om de zaak netjes af te sluiten.

Verliezers

De grote verliezers zijn de werknemers, zeggen de vakbonden. Ook de winkelcentra van de middelgrote steden zullen volgens retaildeskundigen de pijn voelen van het einde van V&D.

En de klanten? Daar had V&D er de laatste jaren te weinig van, mede door de opkomst van de verkoop via internet. Toch zal het warenhuis in de binnensteden gemist worden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl