Lysanne Holkamp, die het slachtoffer werd van internet- en identiteitsfraude Marc Hamer/NOS

Ze zit achter haar laptop in de woonkamer en bekijkt de lijst berichten die vandaag zijn binnengekomen op haar Facebookpagina. "Mensen willen weten waar de concertkaarten blijven die ze gekocht hebben", zegt Lysanne Holkamp. 

Dé Lysanne Holkamp, de echte. Want op Facebook staat ook een nepaccount van Lysanne. Via dat nepaccount worden kaarten voor concerten aangeboden.

Lysanne ging naar het politiebureau om aangifte te doen van oplichting en identiteitsfraude. Maar heeft het gevoel dat ze tegen een muur aanloopt. De politie, de banken, maar ook bedrijven als Facebook werken niet altijd efficiënt samen om nieuwe fraudegevallen te voorkomen, blijkt uit onderzoek van de NOS.

'Het is echt heel vervelend dat mensen denken dat ze door mij worden opgelicht'

"Ik voel me er best wel schuldig over. Het is echt heel vervelend, want die mensen zijn toch opgelicht en ze denken dat het door mij komt", verzucht Holkamp.

Maar zij is zelf ook slachtoffer. Ook zij bestelde via Facebook kaarten. Om die snel te krijgen, moest ze een kopie van haar paspoort mailen. "Vier dagen later kwam ik erachter dat iemand mijn naam misbruikte op Facebook en met mijn naam een account had aangemaakt."

Nep-account

Iemand die daar terechtkwam was Fleur Beemster. "Ik wilde heel graag naar een feest van Amsterdam Dance Event, maar dat was uitverkocht. Toen heb ik op de site van het event een oproep voor kaartjes gedaan. 'Lysanne Holkamp' reageerde daarop. 

Na een inspectie van het account ("Alles stond op privé, ik dacht nog: die is voorzichtig") maakte zij na contact via Hotmail 55 euro over.

NOS

"Wat wel raar was, denk ik nu, was dat de nep-Lysanne meteen een kopie van het paspoort opstuurde." 'Dan weet je dat het goed zit'’, leest Fleur voor uit de mail die Lysanne stuurde. 

Maar het zat niet goed. Toen niet meer op mails werd gereageerd, ging Beemster eens verder kijken op het internet. "Daar stuitte ik op het echte Facebook-account van Lysanne en las ik de waarschuwingen voor het nep-account."

Op het politiebureau vertelden ze me dat ze verder eigenlijk niets voor me konden doen.

Lysanne Holkamp

Vriendelijk

Herkenbaar, zegt André Vermeulen van de Fraudehelpdesk. "Als wij zo’n melding krijgen, verwijzen we door naar Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de Landelijke Politie. Zij moeten het voortouw nemen om accounts af te sluiten en rekeningen te blokkeren."

Maar daar merken Lysanne en Fleur in de praktijk weinig van. Lysanne ging naar het politiebureau om aangifte te doen van oplichting en identiteitsfraude. 

"Ik werd heel vriendelijk ontvangen, maar ze vertelden me ook dat ze verder eigenlijk niets voor me konden doen. Ik moest zelf maar op Facebook rapporteren dat er een nep-account was. En ik moest dat ook maar doorgeven aan alle mensen die mij benaderden. Andere mensen die aangifte wilden doen vertelden mij dat de politie zei: doe maar niet, het heeft toch geen zin!"

Kortaf

Fleur belde met de bank achter het rekeningnummer van de fraudeur. "Daar was men echt heel kortaf. Nee, ze konden me niet helpen. Ze handelden uitsluitend in opdracht van de politie. Ik vroeg of het toch niet slim was om een aantekening te maken van het rekeningnummer. Dan stond het in ieder geval in het systeem. Maar nee, dat vonden ze niet nodig."

"Dat is niet goed", reageert Vermeulen. "Met een aangifte erbij had de bank op zijn minst een aantekening moeten maken. En het zou verstandig zijn als ze ook een onderzoek hadden ingesteld. Dit is toch wel een hele rare zaak."

Het zijn niet alleen mails. We zijn te achterhalen in de telefoongids, dus mensen bellen hier naartoe om te vragen hoe het zit.

Moeder van Lysanne Holkamp

Het zal vast toeval zijn, maar toen de NOS de instanties meldde met dit verhaal bezig te zijn, werd binnen twaalf uur het nep-account van Lysanne afgesloten. 

Op het moment dat we bij Lysanne thuis zijn, is dat nog niet het geval. Dat is te merken aan de stemming in huis. Niet alleen Lysanne heeft last van de continue stroom van mailtjes, ongeveer vijf per dag, die nu al weken aanhoudt, ook haar moeder wordt horendol van de situatie. 

"Het zijn niet alleen de mails", zegt Lysannes moeder bijna wanhopig. "We zijn te achterhalen in de telefoongids. Dus mensen bellen hier naartoe en vragen hoe het zit en waarom we er niks aan doen. Dit moet echt stoppen!"

STER reclame