Volkswagen: 11 miljoen auto's hebben 'sjoemelsoftware'

EPA

Volkswagen heeft zo'n 11 miljoen auto's uitgerust met software waarmee kan worden gefraudeerd. Dat zijn er veel meer dan in de VS, waar de Duitse autobouwer in opspraak raakte. Het bedrijf had milieu-inspecteurs om de tuin geleid bij het testen van de uitstoot van bijna een half miljoen dieselauto's.

De dieselauto's waar het om gaat waren zo ingesteld dat ze bij de test voldeden aan de milieunormen, maar bij normaal gebruik niet.

De Duitse autofabrikant maakte zelf bekend dat het wereldwijd om 11 miljoen auto's gaat. VW voegt eraan toe dat dit niet per se betekent dat er in al die gevallen is gemanipuleerd; de software is op verschillende manieren in te stellen. Het is nog onbekend of ook in Nederland VW-diesels rijden die verkeerd zijn getest.

VW krijgt van alle kanten kritiek op het gerommel met de testsoftware. In het bijzonder is er woede in Frankrijk, waar massaal in dieselauto's wordt gereden. De Franse minister van Financiën Sapin vindt dat de EU de zaak moet onderzoeken.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Franse minister over Volkswagenschandaal: dit moet bestraft

Aandeel

Bij een interne controle kwamen volgens de autofabrikant opvallende verschillen aan het licht tussen de uitslag van de test en de uitstoot bij dagelijks gebruik van de VW-diesels.

Volkswagen kan in de Verenigde Staten een miljardenboete krijgen en heeft daarom alvast 6,5 miljard euro opzijgezet. Het is volgens correspondent Judith van de Hulsbeek de vraag of dat genoeg is. "Naast de boetes kan VW ook schadeclaims tegemoet zien, want het bedrijf heeft auto's onder valse voorwendselen verkocht."

Ook moet VW vrezen voor zijn imago, zegt Van de Hulsbeek. "Een expert in Duitsland heeft al gezegd dat het merk 'Made in Germany' grote schade heeft opgelopen."

Het aandeel Volkswagen verloor gisteren bijna 20 procent. Vandaag daalden de koersen verder met nog eens 15 procent. Door het schandaal staan ook de beurskoersen van andere Duitse autofabrikanten onder druk.

STER Reclame