'Er mag nog steeds gelachen worden op de publieke omroep'

Staatssecretaris Dekker verandert zijn plannen om de publieke omroep te hervormen niet, ondanks kritiek van de omroepen. Sommige omroepen vonden dat de politiek zich te veel met de inhoud van de programma's bemoeit; Max-baas Slagter sprak van Berlusconi-achtige praktijken.

Dekker heeft zijn plannen ongewijzigd opgenomen in een nieuwe Mediawet, die hij heeft ingediend bij de Tweede Kamer. Dat betekent dat er bij de Nederlandse Publieke Omroep minder plaats komt voor amusement. "De kerntaak van de NPO wordt beperkt tot educatie, informatie en cultuur."

Amusement als doel op zich wordt geschrapt, zegt Dekker. "Wel kan het ondersteunend zijn als middel om educatieve, informatieve en culturele programma's voor een breed publiek aantrekkelijk te maken", zo stelt de staatssecretaris. Hij noemt De Wereld Draait Door als voorbeeld van een amusementsprogramma dat bijdraagt aan wetenschap en cultuur. 

Volgens Dekker moeten de publieke omroep programma's maken die anders niet zouden worden gemaakt, "dat is hun kracht". Hij wil dat de omroep veel meer "on demand" aanbiedt op internet en niet alleen via radio en tv probeert jongeren te bereiken. Hij heeft er geen traan om gelaten dat de publieke omroep de Champions League niet meer uitzendt. "Daarmee houdt de NOS heel veel geld over om andere mooie dingen te doen." 

Hij vindt de ene publieke radiozender relevanter dan de andere. Zo heeft NPO Radio 1 volgens hem "een evident publieke taak". Van NPO Radio 2 zegt de staatssecretaris dat die zender "een uitdaging heeft om ook in de toekomst relevant te blijven. Die moet erover nadenken om meer te doen dan alleen de Top 2000 uit te zenden."

Producenten

Oktober vorig jaar presenteerde de staatssecretaris zijn omroepplannen. Daarin maakte hij ook bekend dat het programmabudget voor de helft wordt opengesteld voor externe producenten, waardoor nieuwe tv- en radiomakers rechtstreeks toegang krijgen tot het publieke bestel.

Binnen het medialandschap werd vorig jaar terughoudend op de plannen gereageerd. Veel partijen buiten het omroepbestel zagen niet zo snel een rol voor zichzelf weggelegd als programmamaker.

Het indienen van de wetswijziging is de laatste stap van het kabinet in de hervorming van het publieke mediabestel. Eerder bracht het kabinet al het aantal omroepverenigingen terug naar acht en werd er bezuinigd op de publieke omroep.

STER reclame