Meer concurrentie in publieke bestel
De omroepverenigingen krijgen forse concurrentie van nieuwe, externe partijen. Die nieuwe tv- en radiomakers krijgen rechtstreeks toegang tot het publieke bestel. Dat staat in plannen (.pdf) van staatssecretaris Dekker.
De helft van het totale programmabudget staat open voor deze producenten. Ze moeten in een competitie met de omroepverenigingen de zendtijd gaan verdelen.
Opvullen
"Creatieve en innovatieve publieke omroep in plaats van het opvullen van het uitzendschema en de belangen van de afzonderlijke omroepen", schrijft Dekker.
Hij wil dat de publieke omroep veel meer onderscheidend wordt ten opzichte van de commerciëlen. Omroepen moeten zich alleen nog richten op informatie, educatie en cultuur. "Programma's die slechts amusement nastreven kunnen prima door de commerciëlen gemaakt worden."
Centralere sturing
Het bestel krijgt een centralere sturing door de NPO (Nederlandse Publieke Omroep). Verschillende taken worden overgeheveld van de omroepverenigingen naar de centrale organisatie.
De regionale omroepen moeten toe naar een "meer gezamenlijke organisatie", bijvoorbeeld voor de salarisadministratie of bij investeringen in techniek. Om hun bereik te vergroten krijgen de regionalen ook zendtijd op de landelijke netten, bijvoorbeeld zogenoemde vensters.
De hervorming van de publieke omroep moet in ieder geval voor 1 januari 2016 ingevoerd zijn.