Tweede grote storing na DDoS-aanval bij Ziggo voorbij
De storing bij internetaanbieder Ziggo is voorbij. Het bedrijf kreeg gisteren voor de tweede dag op rij een DDoS-aanval te verduren. Daardoor raakten servers overbelast en konden klanten geen websites meer laden of berichten versturen.
Sinds 04.00 uur vannacht werkt het internet weer. Volgens Gradus Vos van Ziggo was de aanval "fors groter" dan die van dinsdagavond en hebben zo'n 1,8 miljoen huishoudens mogelijk last gehad van de DDos-aanval. Dat is meer dan de helft van de 3,2 miljoen Ziggo-klanten.
De storing was in het gebied in het voormalige verspreidingsgebied van Ziggo, voor de fusie met UPC. "Dat komt omdat alleen de computers zijn aangevallen die zijn verbonden met het oude Ziggo-gebied. Daardoor hadden voormalige UPC-klanten er geen last van", zegt Vos.
Geen zorgen
Wie achter de aanvallen zit, weet Vos niet. "Uiteraard gaan we dat onderzoeken, maar onze prioriteit lag eerst bij het oplossen van het probleem. We hebben geen dreigement of iets dergelijks ontvangen. We zijn nu in overleg met het Nationaal Cyber Security Centrum om te kijken of we de daders kunnen achterhalen."
Volgens Vos hoeven klanten zich verder geen zorgen te maken. "De aanval is sec gericht op een computer van ons, waarop helemaal geen klantengegevens staan. Daarom komt de aanval niet in de huiskamer. Dat is ook niet het doel van de aanval, want die wil alleen maar de computer platleggen."
Ziggo zegt de beveiliging verder te gaan opvoeren. "Daar zijn we continu mee bezig nu."