Weer urenlange storing bij Ziggo door DDoS-aanval
Kabelexploitant en internetprovider Ziggo kampt sinds gisteravond opnieuw met een storing als gevolg van een DDoS-aanval. Sinds ongeveer 21.00 uur komen er uit het hele land meldingen van Ziggo-klanten die niet meer kunnen internetten.
Volgens Ziggo kan meer dan de helft van de ruim 3,2 miljoen internetklanten worden getroffen. Het zijn allemaal klanten in het voormalige verspreidingsgebied van Ziggo, voor de fusie met UPC. Voormalige UPC-klanten zouden er geen last van hebben.
Dinsdagavond was er ook al een grote en langdurige storing door een DDoS-aanval. Een woordvoerder van het internetbedrijf zegt dat de nieuwe aanval groter is dan die van dinsdag. "Daarom werken de maatregelen die we toen hebben genomen op dit moment niet. Wat het probleem extra lastig maakt, is dat niet bekend is waar de aanval vandaan komt. Dat kan ook uit het buitenland zijn."
Oplossing
Door de DDoS-aanval van dinsdag hadden zo'n 2,5 miljoen klanten geen of nauwelijks internet. Ziggo kan niet zeggen wanneer de huidige storing is opgelost.
Bij een DDoS-aanval worden servers bestookt met data zodat websites overbelast raken en het systeem niet meer goed werkt. Wie er achter de aanvallen zit, is niet bekend en is volgens kenners ook moeilijk te achterhalen.