Supermarktketens storten zich op maaltijdboxen

anp

In de slag om de klant gaan de grote supermarktketens maaltijdboxen aanbieden. Bedrijven zoals Beebox en HelloFresh bereikten er de afgelopen jaren al een groeiende groep klanten mee. In zo'n maaltijdbox zitten ingrediënten en recepten voor gerechten die klanten zelf kunnen koken. 

Albert Heijn gaat nu eigen, wekelijkse boxen aan huis bezorgen. Ook Jumbo heeft plannen voor een eigen maaltijdbox. 

"Albert Heijn heeft even aangekeken hoe het loopt, maar nu steeds meer consumenten maaltijdboxen willen, kan de supermarkt niet achterblijven", zegt retailexpert Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen. 

Bezorgboxen steeds populairder

Gemak en variatie 

Bedrijven die maaltijdboxen aanbieden, willen niet zeggen hoeveel klanten ze hebben, maar deskundigen gaan ervan uit dat inmiddels wekelijks tienduizenden huishoudens zo'n box bezorgd krijgen.

De supermarkt kan niet achterblijven.

Retailexpert Laurens Sloot

Volgens Jack Stroeken van maaltijdboxbezorger Beebox kiezen mensen vooral voor een maaltijdbox vanwege het gemak. "Klanten hoeven niet na te denken over wat ze gaan koken en ze hoeven niet naar de supermarkt, want wij leveren de recepten en alle ingrediënten." 

Daarnaast, zegt Laurens Sloot, houden klanten ook van het verrassingseffect van de maaltijdbox. "Je weet van tevoren niet precies wat er in de box zit. Klanten maken kennis met nieuwe gerechten en producten." 

De maaltijdbox heeft ook een educatieve functie, zegt Sloot. "Het leert consumenten gezond en gevarieerd te koken. De meeste huishoudens hebben elke week een vast patroon: een keer spaghetti, een keer aardappels met een gehaktbal, enzovoort. De maaltijdbox kan dat doorbreken." 

Klap voor HelloFresh

Albert Heijn gaat de maaltijdboxen, die klanten online kunnen bestellen, gratis bezorgen. Daardoor kan het moeilijk worden voor HelloFresh, de grootste aanbieder van maaltijdboxen, om zijn marktpositie in Nederland te behouden.

"Albert Heijn heeft veel meer financiële middelen en gunstigere inkoopprijzen dan andere aanbieders van maaltijdboxen," aldus Sloot. "Ook hun marketing en logistiek is beter, dus de Allerhande box zal waarschijnlijk een grote concurrent van HelloFresh worden."

Andere ketens

Retailexperts schatten dat nu Albert Heijn is ingestapt de maaltijdboxen over een paar jaar 2 tot 3 procent van de boodschappenmarkt kunnen gaan uitmaken. Dat lijkt misschien niet veel, maar het gaat om enkele miljarden euro's.

Het lijkt erop dat andere grote supermarktketens niet achter kunnen blijven. Toch hebben zij nog geen concrete plannen voor een eigen maaltijdbox. Alleen Jumbo laat weten volop bezig te zijn met het ontwikkelen van een vergelijkbare box.